Tavaly decemberben adtunk hírt arról, hogy a veszprémi helyi buszközlekedést 2019. január 1-től a megyeszékhely által létrehozott új közlekedési cég veszi át.
Az egységesen lila színre festett, valahonnan nyilván csomagáron beszerzett, eléggé leharcolt, ám városi közlekedésre a korábbi ÉNYKK-s (régi nevén VOLÁN) buszoknál sokkal alkalmasabb, sokféle típusú busz azóta szorgalmasan járja a megyeszékhelyt (vajon mennyi többletköltséget jelentett a többfajta típus helyi karbantartási hátterét megteremteni, szemben egy egységes flottával?). Érdekes módon igen szélsőséges véleményeket hallani: van, akit a buszok tágas, komfortos, utasbarát belső kialakítása nyert meg (a szerző meg tudja erősíteni számos utazása alapján), de találkozott olyan zirci ismerősével, aki nyáron félmeztelenül szállt le a Viola utcánál a lila buszról, mert nem működött a légkondi, és majdnem megfőttek az utasok.
A szerző ritkán utazik Veszprémben helyi járattal, mert döntően helyközi járatokkal kel át a városon, szombaton pl. a vasútállomástól a buszpályaudvarig jött fel, amikor a kiírt indulási időpontban a megállóból nem az a busz ment el, amelynek kellett volna, néhány perccel később jött a kiírt busz. Apró, de az utasokat elbizonytalanító bosszúságok, és ennek hangot is adtak néhányan.
Elég gáz
A jelenlegi helyzet szerint a megyeszékhely önkormányzatának döntése, hogy saját kézbe veszi a helyi buszközlekedést, méretes bukta. Olvassák erről az alábbi írást: https://magyarnarancs.hu/kismagyarorszag/egy-tortenet-arrol-a-fidesz-hogyan-is-vagja-maga-es-magunk-alatt-a-fat-123194
De talán még hitelesebb a veszprémi független hírportál szeptember elejei cikksorozata: augusztus 27., szeptember 6., szeptember 7.)
De mit érdekel ez minket itt Zircen?
A zirci helyi buszközlekedés történetét majd valaki fel fogja dolgozni, annyit találtunk, hogy az egykori Bakony Volán üzemeltetésében egy Mercedes O520 Cito (szóló) járta a városi útjainkat.
A veszprémi példa azért érdekel minket, mert 2017-től Zirc város saját kezében vette a helyi buszközlekedést. Erről a Zircinfo pl. itt írt: https://zirc.blog.hu/2017/06/06/egy_jarat_amely_a_szivekhez_nott.
Előzmények
A 2017. február 22-i ülés jegyzőkönyvéből:
"A polgármester indítványára a képviselő-testület 9 igen szavazattal, egyhangúlag határozatot hoz:
Zirc Városi Önkormányzat Képviselő-testületének
49/2017.(II.22.) határozata
1./ Zirc Városi Önkormányzat Képviselő-testülete az előterjesztésben kimutatott
költségkalkuláció mellett, változatlan menetrenddel a helyi személyszállítási
közszolgáltatást a "Zirci Városüzemeltetés" Nonprofit Kft. üzemeltetésében kívánja
megvalósítani.
2./ A Képviselő-testület a helyi személyszállítási közszolgáltatás 1./ pont szerinti működtetés bevételekkel nem fedezett kiadásai fedezetét mindenkori költségvetéseiben biztosítja.
3./ A Képviselő-testület a helyi személyszállítási közszolgáltatás üzemeltetéséhez beszerez 1 db legalább 30 férőhelyes (ülő+álló hely), jó állapotban lévő használt városi autóbuszt. A Képviselő-testület felkéri a "Zirci Városüzemeltetés" Nonprofit Kft. ügyvezetőjét az autóbusz beszerzésére. A beszerzés pénzügyi fedezetét a "Zirci Városüzemeltetés" Közhasznú Nonprofit Kft. 2017. évi Közhasznúsági Szerződés 3. pontjában meghatározott keretösszeg terhére biztosítja.
4./ A Képviselő-testület a helyi személyszállítás közszolgáltatás tartalék járműveként a
tulajdonában lévő IVECO LSM-679 forgalmi rendszámú autóbuszt üzemeltetésre átadja a "Zirci Városüzemeltetés" Nonprofit Kft. részére. A Képviselő-testület felkéri a "Zirci
Városüzemeltetés" Nonprofit Kft. ügyvezetőjét az autóbusz üzembentartói jogának
bejegyzésével kapcsolatos ügyintézéssel.
5./ A Képviselő-testület utasítja a jegyzőt, hogy a helyi személyszállítás közszolgáltatás
biztosítása érdekében gondoskodjon a Zirci Közös Önkormányzati Hivatal 1 fő
munkavállalójának a "Zirci Városüzemeltetés" Nonprofit Kft. állományába történő
áthelyezéséről.
6./ A Képviselő-testület utasítja a polgármestert, hogy 2017. április 30. napjára gondoskodjon az ÉNYKK Északnyugat-magyarországi Közlekedési Központ Zrt-vel kötött közszolgáltatási szerződés felmondásáról.
7./ A Képviselő-testület utasítja a polgármestert, hogy a menetrend szerinti személyszállítás közszolgáltatási szerződés tervezetét a következő képviselő-testületi ülésre készítse elő.
Felelős: 1./, 3./ és 4./ pontok esetében: Schreindorfer Károly ügyvezető
5./ pont esetében: Sümegi Attila jegyző
2./, 4./, 6./ és 7./ pontok esetében: Ottó Péter polgármester
Határidő: 1./ pont esetében: azonnal
2./ pont esetében: folyamatos
3./ - 5./ pontok esetében: 2017. április 30.
6./ pont esetében: 2017. március 1.
7./ pont esetében: 2017. március 30."
Aztán napirend volt a helyi járat saját üzemeltetése a 2017. márciusi rendes ülésen ("Bíznak abban,
hogy mindennel együtt bele fognak férni ebbe a 10 millió forintba"), a 2017. májusi rendes ülésen ("valószínűnek tartja, hogy a 10 millió forintos keretösszeg a tervezett új jármű beszerzési értékét és a várható dologi kiadásokat figyelembe véve nem fog kellő fedezetet nyújtani egész évre").
2017. május 1-től vettük saját kézbe a helyi járat üzemeltetését
A 2017. május 1.-december 31. közötti időszak üzemeltetési és pénzügyi tapasztalatairól szóló jelentést először a 2018. május 31-i testületi ülés tárgyalta - ne tévesszen meg senkit, hogy a címlapon "április 31" olvasható (jegyzőkönyv 11-14. oldal; sajnos ettől a hónaptól kezdve a városi honlapra az ülések jegyzőkönyvei nem kereshető és ki nem másolható pdf formátumban kerülnek fel, ami tovább nehezíti az amúgy is igen körülményesen használható honlap képviselő-testületi anyagainak, illetve azok tartalmának megtalálását az érdeklődők számára). Magát a beszámolót a városi honlap Testületi Előterjesztések/2018 oldalán található 180531.zip tömörített fájl kibontása után 06.pdf néven találjuk.
A napirendi pont azzal zárult, hogy a testület a következő havi rendes ülésre tolta át a beszámolóról szól határozathozatalt.
Érdemes kicsit alaposabban átolvasni a napirendi pont szokatlanul éles vitáját. Az ember azt gondolná, hogy egy ilyen, a város életében és költségvetésében nagy súlyú döntés, mint a helyi járati közlekedés saját üzemeltetésbe vétele, alapos szervezési és pénzügyi elemzés, szakmai és társadalmi egyeztetés alapján születik meg, és utólag már csak a finomhangolást kell elvégezni. Egy és egynegyed évvel az erről szóló döntés megszületése, és pont egy évvel a szolgáltatás megkezdése után olyan alapkérdésekről és a rendszerbe beavatkozásokról is folyik a vita, amelyeknek talán már nem kellene. Szerepelnek fontos számok is (pl. mennyibe került volna a Volán-üzemeltetés 2017-ben, és mennyi önkormányzati finanszírozást igényelt a saját üzemeltetés), és egy fontos nyilatkozat a polgármester részéről, mely szerint "az elmúlt évben pont az ágazatnak az indítása kapcsán meglehetősen sokba került az önkormányzatnak a helyi járati közlekedés".
A következő, 2018. június 28-i testületi ülésen a beszámoló a teljes testület egyhangú szavazatával, kérdés és vita nélkül átment (ami az előző havi vitában elhangzott tartalmi és érzelmi érvek ismeretében legalább is különös).
A 2018. évi helyi járati közlekedésről szóló beszámolót a képviselő-testület a 2019. május 30-i ülésén tárgyalta és fogadta el (jegyzőkönyv 13-15. oldal). Ez volt az első teljes év a város üzemeltetésében. A napirendi pont vitájában tartalmilag megint csak a pénzügyi kérdések kapták a nagyobb súlyt. Ezek között is az, ami miatt a zirci helyi autóbusz közlekedés saját kézbe vételét a veszprémi fiaskó kapcsán ide hoztuk:
A kiemelt szövegrésznek az a különös jelentősége, hogy felelős vezetőtől nyilvánosan elhangzik, amit egyébként a gazdálkodással foglalkozók mind tudnak: bármilyen szép és meggyőző számokat mutat egy gazdasági-pénzügyi beszámoló, biztosak lehetünk abban, hogy a valóságban az a dolog jóval többe kerül, és az eredmény jóval szerényebb. Csak hát egy tevékenység valós eredményének, költségeinek kimutatása (ebben az esetben a Városüzemeltetés által működtetett helyi járat szolgáltatás folyó kiadásai és bevételei, PLUSZ a tevékenység érdekében különböző költségviselőknél, költséghelyeken már évekkel korábban teljesített, tízmilliós nagyságrendű kiadások) nem feltétlenül érdeke azoknak, akik a pénzekkel gazdálkodnak (ugyanis az nem mutat olyan szép képet), ráadásul egy - komolyabb cégeknél nélkülözhetetlen - kontrolling rendszer meglétét is feltételezi (ami nálunk nincs).
Koós Gábor