Egy hónappal ezelőtt helyezték üzembe Zircen az állami beruházásként létesülő országos e-töltőhálózat állomását. Bár előzetesen külön nem volt szó róla, csak következtetni lehetett, hogy a töltő használata ingyenes lesz.
Igen, csak meddig?
Feltétlenül támogatandó, ha egy pozitív gazdasági-társadalmi trendhez az állam is csatlakozik, ebben az esetben állami források segítik az elektromos autók térhódítását. Arra azonban készülni kell, hogy ez nem lesz mindig így, és az állam előbb-utóbb kiszáll, vagy üzleti alapra helyezi (értsd: fizetőssé teszi) a szolgáltatást.
Ahogy most a MOL is: augusztus 1-től megszűnik a MOL-töltők ingyenessége.
“A MOL 2012-ben elsőként helyezett üzembe gyors elektromos töltőt, és azóta is folyamatosan bővíti hálózatát. A fogyasztók igényeinek minél szélesebb körű kiszolgálása, a fenntartási költség, valamint az infrastrukturális beruházások megtérülésének érdekében a MOL ezentúl versenypiaci alapon működteti az e-töltő hálózatát. ...
A lassabb AC töltés ára 1.990 Ft-ba kerül, míg a gyorsabb DC töltés ára 2.990 Ft."
(A teljes cikk, amely megírja a MOL-hálózat bővítésének helyszíneit is, az e-cars.hu oldalán olvasható.)
Mire számítsunk az állami e-kutaknál?
Amikor beindult a politika gerjesztette stadionépítési láz, az óvatosabb szakértők már akkor figyelmeztettek, hogy lesz ennek még böjtje: a sokmilliárdos építményeknek üzemeltetési és fenntartási költségei is vannak, és csak idő kérdése, mikor ürül ki a most feneketlennek látszó állami pénzeszsák. "Nem kötelező fűteni" a fűthetőre épített stadiongyepeket (mert ugye sok pénzbe kerül), a kacsalábon forgó - jellemzően többszörösen túlméretezett - stadionoknak nem akad fenntartója, a számlát az önkormányzatnak kell állni.
Egy évvel ezelőtt sajtótájékoztatón jelentették be, hogy az állam uszodát épít Zircen (bár a beharangozott tavaszi alapkőletételre még mindig várunk, viszont a nem létező uszoda jól hangzott az országgyűlési képviselő őszi kampánykezdő fórumain és a tavaszi választási kiadványában). Már akkor megfogalmaztuk aggodalmainkat, hogy eljöhet még az idő, amikor a Zircnek és a többi kijelölt járási székhelynek, kisvárosnak "ingyen" adott állami ajándék (akár akarták azt, akár nem) előbb-utóbb az adott település nyakába szakadhat, mert az állam nem tudja, vagy nem akarja tovább működtetni.
Van olyan sejtésünk, hogy az állami elektromos töltőállomások is hasonló sorsra jutnak.
Koós Gábor