A hét elején irtunk a Zircinfo-n arról, hogy a kormány megszüntetni tervezi a kötelező lakossági kéményseprést. Összefoglaltuk azt, ami kéményseprés-ügyben az utóbbi két és fél évben történt, illetve amely részletekről ezen a blogon beszámoltunk.
A hétfői bejegyzésben példákat hoztunk azokra a nagyobb társadalmi és gazdasági rendszerekre, amelyeket a kormányzat ez elmúlt években úgy számolt fel vagy alakított át, hogy az eredmény sokkal rosszabb lett.
Nem gondoltunk arra, hogy két nap múlva milyen fajsúlyos esettel igazolódik be, amit a hétfői bejegyzésben megfogalmaztunk.
(A kép forrása és idézetek: Index)
Sokkoló beszámoló jelent meg ma reggel az Indexen a Katasztrófavédelembe beolvasztott állami tűzoltóságon belül uralkodó helyzetről.
"Sok tűzoltóval beszéltünk az elmúlt hetekben, sokan viszont visszautasították a megkeresésünket arra hivatkozva, hogy félnek, nem mernek szóba állni újságíróval, mivel a tűzoltóságoknál mindenkinek alá kellett írnia, hogy lehallgathatják őt és a családtagjait is."
...
""Régen nálunk 15-en voltak a megyei parancsnokságon. Most kilencven. Fogalmuk sincs a tűzvédelemről, de mivel hivatásosok, egyből rangjelzést kapnak. A HR-es meg a gazdaságis is lassan alezredes már", panaszkodott egy vidéki tűzoltó. A vízfejűsítés az országos létszámban is látszik: körülbelül hétezer-hétezerötszáz vonulós tűzoltóra jut négyezer katasztrófavédelmis főnök, jobbára ex-határórök, -katonák, polgárőrök."
...
""A régi rendszerben mint tűzoltóság összeszedtünk egy mikrobuszra való pénzt, megvettük, azzal tudtunk menni dolgozni, mi tartottuk fenn. Ezt az államosítással elvették, és amikor csapatösszetartóra kölcsön akartuk kérni az OKF illetékeseitől, azt mondták, kilométerenként 110 forintért vihetjük.
A saját buszunkat drágábban akarják adni, mintha bérelnénk egyet akárhonnan."
...
"Hiába követelték, hogy az új autókon ne érintőképernyővel lehessen vezérelni a fecskendőt. "Állunk a tömlővel, nyomogatjuk a képernyőt, nem történik semmi, a ház lángol, az emberek meg a hátunkba akarja állítani a vasvillát, hogy mi az istent csinálunk. Ilyenkor valaki kiveszi a slusszkulcsot, újra ráadja a gyújtást, hátha úgy jó lesz. A hírekben meg az van, hogy víz nélkül érkeztek a tűzoltók." Van ugyan mechanikus vészmegoldás is, ami kiiktatja az elektronikát, de az is plusz idő az oltásban.
A "magyar tűzoltóautó" is rossz konstrukció, és hiába mondták, hogy nem lesz jó így. "Az első hetekben zacskókkal rohangáltunk, hogy összeszedjük a lehulló alkatrészeket. Ráadásul csak a futóműve és a felépítménye magyar, minden más külföldi. A váltó, a motor, az alváz, a fülke is. A kiálló csavarok szétszaggatják a ruhánkat. Az elején fékezésnél életveszélyesen berázott, ezt azóta javították. És ez került 135 millióba, amikor egy jól bevált Rosenbauer mindennel együtt 90 millió alatt van.""
...
""Amikor fiatal voltam, egyszer elkéstem szolgálatból. Az volt a büntetésem, hogy a parancsnok a faliórát a nyakamba akasztotta, egész nap ott kellett hordanom.
Most egy 10 perces késés szolgálatmegtagadás, meg dezertálási kísérlet, meg mittudomén mi, és a következő pillanatban katonai ügyészségen találjuk magunkat."
...
"Ha meghúzzák a tűzoltóautót mentés közben, az új rendszerben kifizettetik velük. A vétkes fizetése felét letiltják, amíg össze nem jön a pénz. Van, aki emiatt már nem is akar sofőr lenni. Ha eltörik egy eszköz, kifizettetik velük. De nem is akárhogy, nagyjából tíz-húszszoros áron. Hogy miért? Mert az állam közben felépített egy iszonyatosan drágán dolgozó központi ellátórendszert, a Herost."
...
"Mindez oda vezetett, hogy iszonyú sokan szerelnek le az utóbbi években. Nemcsak a nyugati határnál, ahol háromszor annyi pénzért tudnak menni lapátolni Ausztriába, hanem már keleten is. Egyszerűen nincs kedvük ehhez, a – mint ők mondják –, szakmaiatlansággal kevert terrorhoz."
...
"A Katasztrófavédelem szóvivőjét többször is emailben kerestük azzal, hogy mindenképp szeretnénk, ha az álláspontjuk megjelenne a cikkben, és egyeztetést kértünk ennek módjáról. Egyik levélre sem érkezett válasz."
Az Index cikkét erős idegzetű olvasóknak ajánljuk.
Ha a kéményseprési ügy emberéletekről szól, akkor az Index cikke többszörösen is arról, súlyosbítva milliárdos anyagi károkkal.
Koós Gábor