Egy héttel ezelőtt, szeptember 27-én indítottuk újra a Zircinfo blogon a Hoffer-földekre tervezett kőbánya környezetvédelmi engedélyeztetéséről szóló sorozatunkat. Az előző két év alatt kilenc bejegyzésben ismertettük az engedélyezési eljárások történéseit.
Most egy egészen friss, e hét hétfőn nyilvánosságra került példát mutatunk arra, mi történik akkor, amikor egy látszólag minden szempontból szabályos, minden engedéllyel rendelkező gazdasági tevékenység következményeit az ártatlan kívülállónak, a lakosságnak kell megszenvednie. Az index hírportál tudósítását elolvashatják itt (érdemes), a tudósításban látható videót külön kiemeltük ebbe a bejegyzésbe.
„Vastagon áll a fehér por a bicskei nagyállomáshoz vezető utca házaiban. 2011 augusztusa óta, amikor elkezdtek az állomás melletti közrakodón reggel hat és este kilenc között aprószemű, porszerű murvát rakodni, naponta többször kellene port törölniük, szellőztetni csak éjjel tudnak, a kerti sütögetésekről pedig le kellett mondaniuk az ott lakóknak. ”
Hogyan kapcsolódik ez a zirci kőbánya ügyéhez? A kőbányából a kamionok a városon keresztül a Borzavári út – Deák Ferenc utca – Rákóczi tér – Széchenyi utca – Kossuth Lajos utca útvonalon szállítják el a kitermelt követ Veszprém felé. A tervekben egyelőre nem szerepel, de csak gazdaságossági mérlegelés kérdése, hogy később nem lesz-e olcsóbb a zirci vasútállomásra szállítani a Rákóczi tér – Köztársaság utca – Vasút utca útvonalon, és ott vagonokba rakni.
Az ezeken az útvonalakon lakók tehát számíthatnak arra, hogy sorstársai lesznek a bicskeieknek, mert ha mégis bekövetkezik egy hasonló helyzet, senki nem érzi majd felelősnek magát.
Akkor pedig elmerenghetünk a régmúlton is, amikor a bánya előtti időkben még ezt írhattuk: „A Bakony fővárosának is nevezett Zirc - a hegység oxigéndús levegőjének köszönhetően - kiváló levegőminőséggel büszkélkedhet.”
Egy ma, október 11-én megjelent hírportál-tudósítás a témában: Kőpor és narancsköd
Koós Gábor