(Kép: hvg.hu)
... hogy a közlekedésrendészet hol és mikor tervezi a mozgó traffipaxok bevetését." (Klubrádió, Megbeszéljük, 2019. február 4., 16 óra)
"Nem kell közzétenni a rendőrség honlapján, hogy a közlekedésrendészet hol és mikor tervezi mozgó traffipaxok bevetését az ország területén – az országos rendőrfőkapitány különösebb hírverés nélkül így módosította a sebességmérésre vonatkozó korábbi utasítást. A rendőrségi törvényt azonban nem lehet ilyen könnyen megváltoztatni, így valójában még most is érvényben lévő, de nem teljesülő követelmény, hogy előre nyilvánosságra kell hozni a megfigyelt területre vonatkozó adatokat.
Decemberben törölték a közlekedési jogsértések dokumentálásához használt technikai eszközökre vonatkozó, hosszú ideje érvényben lévő ORFK-utasításból azt a passzust, amely előírta a rendőrségnek, hogy a Police.hu-n minden hónapban tegye közzé, hol figyelik majd a gyorshajtókat.
A rendőri vezetés valójában már hónapokkal a decemberi módosítás előtt véget vetett a korábbi gyakorlatnak: leállították a megyei kapitányságok traffipaxos vezénylési tervének közlését. A rendőrségi oldalon a Sebességellenőrzések rovat szeptember óta nem frissül.
A rendőrség azóta bejelentés nélkül, és egyre gyakrabban álcázva vagy lesből traffipaxozik. ..." (a teljes, tanulságos cikk: 24.hu)
Vélemény
Az ember itthon, Magyarországon ambivalens érzéseket táplál az előre bejelentett traffi-helyszínekkel kapcsolatban: ha egyébként alapvetően szabálykövető, akkor azt mondja, nem kell bejelenteni, hol mérnek aznap, ha meg szeret rálépni a pedálra, akkor csak megnézi, hol kell majd visszavennie a gázból.
Ha csak a szomszédba nézünk, Ausztriában rendszeresen bemondják a rádióadók, hol mérnek aznap (Achtung, es wird geblitzt!). Na, ez szűnik meg most nálunk.
A probléma alapvetően nem az, hogy bejelentik-e, vagy sem; hanem az, hogy sokszor nem ott mérnek, ahol kellene. Álljon ki egy mérőautó hétköznapokon Zircen a Rákóczi téren reggel fél öt és hét óra között, amikor munkába mennek a csapatok, és mérjék be az irányjelzés nélkül, padlógázzal száguldozó munkába sietőket. Vagy nyári hétvégeken, szombaton-vasárnap a zirci utcákon száguldozó motorokat, amelyek idegborzoló hangja a városhatárig kiér.
A traffipaxok előzetes bejelentésének megszüntetése igazából egy elég kétségbeesett intézkedésnek tűnik (még ha van is racionális magva), csak remélhető, hogy lesz tényleges hatása a közlekedési fegyelemre. Különösen annak fényében, hogy Zircen számtalanszor voltunk tanúi, amikor rendőrségi autók szó nélkül mentek el ordító, rendszeresen ismétlődő közlekedési szabálysértések mellett (ezekről a szabálysértésekről az egykor működött Civil8420 honlap bőséges példákkal szolgált; ezek egy része ma is pontosan ugyanúgy fennáll).
Koós Gábor