A Képviselő-testület 2018. június 28-án, 18 órára összehívott testületi ülésen tárgyalja Zirc Város Fenntartható Városi Mobilitási Tervének elfogadását.
Idézet az előterjesztésből:
"Zirc Városi Önkormányzat TOP-3.1.1 kódszámú, Fenntartható közlekedésfejlesztés Zircen című pályázatnak tartalma a Zirc Város Fenntartható Városi Mobilitási Tervének (továbbiakban: SUMP) elkészítése. Zirc Városi Önkormányzat Képviselő- testülete a 208/2017. (VIII.31.) határozatával döntött a SUMP elkészítéséről és megbízta a KTI Közlekedéstudományi Intézet Nonprofit Kft-t a dokumentum kidolgozásával.
A SUMP megalkotási folyamatában két alkalommal a képviselő- testület tagjainak bevonásával egyeztetést, majd azt követően szakmai fórumot tartottunk széleskörűen bevonva a szakmai szereplőket, civileket és az önkormányzati döntéshozókat. 2018. március 5-én leszállította a KTI a SUMP véleményezési anyagát.
Kiküldésre került mind a képviselőtestület és bizottságok tagjai, mind pedig a szakmai szervezetek részére. A véleményezési anyag tekintetében a főépítészi referens véleményére alapozottan szakmai és szerződésen alapuló észrevételsort tettünk, kértük a dokumentum átdolgozását. Egyéb vélemény nem érkezett.
Az átdolgozott SUMP-ot 2018. május 3-án szállította le a KTI, társadalmi egyeztetésre. A SUMP társadalmi egyeztetési anyagát kitettük a honlapra, és hirdetményt tettünk közzé a véleményezhetőségről. Sajnos vélemény nem érkezett.
2018. június 21-én a KTI munkatársai a Rákóczi téren kitelepüléssel személyes tájékoztatást adnak az „utca emberének” a SUMPról,véleményeket, észrevételeket lehet megfogalmazni. Ennek eredményességéről az eseményt követően tudunk beszámolni." (forrás: zirc.hu)
Az elkészült mobilitási tervben szereplő problémák és azok megoldására megfogalmazott programok, intézkedések - részletek a dokumentumból:
( A teljes dokumentum letölthető innen: https://zirc.hu/download_file/7558/1313 - ezen belül az "anyag" mappa, benne a 07.pdf)
4.3. A város mobilitási problémái
Az előző oldalakon bemutattuk a város mobilitási helyzetét és közlekedési problémáit. A mobilitást meghatározó legfontosabb tényezők a következők:
- Zirc valódi oktatási, egészségügyi, ügyintézési és kiskereskedelmi központ
- Jelentős az átmenő és az átszálló forgalom a buszközlekedésben, illetve az átmenő- és célforgalom a személygépkocsi közlekedésben és a teherszállításban
- A város népessége csökken
- A város lakóinak többsége nem helyben dolgozik, hanem a közeli központokban
- A város szerkezete miatt a Rákóczi tér mind a külső, mind a belső kapcsolatok kikerülhetetlen eleme
- A 82. sz. főút városi átmenő szakasza jelen állás szerint nagy időtávon is adottság
- A vasútnak nincsen szerepe a város közlekedésében, kizárólag turisztikai funkciót tölt be
- Jelentős a személygépkocsi használat: a zirciek 51%-a, a városba bejárók 45%-a személygépkocsival közlekedik
- Jelentős a kisebb gyermekek személygépkocsis iskolába hordása: óvodába 53%-uk, általános iskolába 24-33%-uk érkezik személygépkocsi utasaként
- A városba bejáró diákok 87%-a helyközi busszal érkezik
- A kerékpározás feltételei (időjárás, domborzat) kedvezőtlenek
- A turizmus szerepe a város életében hangsúlyos
A legfontosabb mobilitási problémák (nem sorrendben!) a következők:
- Növekvő motorizáció: ebből következően parkolási, kanyarodási, torlódási problémák főként a Rákóczi tér környékén
- Szerkezeti problémák: a Rákóczi tér kikerülhetetlensége és a 82. főút városi szakasza jelentősen hozzájárul a parkolási, kanyarodási, torlódási problémák kialakulásához
- A Rákóczi tér utasforgalma jelentős, az új buszállomás utasforgalma minimális
- A gyalogoshálózat nagyon hiányos, az átkelések, különösen a sz. főút városi szakaszán hiányosak, veszélyesek
- A helyközi buszok minőségét a diákok nagyon alacsony szintűnek tartják
- A város útburkolatainak állapota nem jó
- Kerékpárosok biztonságérzete alacsony, nincsen hálózat
- A szerződéses járatok városi útvonalai nem veszik figyelembe a város utcáinak adottságait
- Az egyenlő esélyű hozzáférés alacsony szintű
Összefoglalóan azt mondhatjuk, hogy Zirc motorizált város, jelentős szerkezeti és minőségi problémákkal, amelyek közül több, így a vasúti közlekedés helyzetének rendezése vagy a 82. sz. főút elkerülő csak nagy időtávban megoldható. A város mobilitásában jelentkező problémákat a jobb áttekinthetőség kedvéért problématérképen is ábrázoltuk (lásd a következő oldalon). A térképen is jól látható, hogy a problémák a város belső területein koncentrálódnak, különösen a Rákóczi tér helyzete összetett. A belső városrészen jellemzőek a közepes mértékű zsúfoltság tünetei a parkolásban, a buszok utasforgalmában és a kikanyarodási lehetőségek várakozási idejében. A város egészén jellemző, hogy a gyalogosok és a kerékpárosok hálózatai nem megfelelőek, különösen nagy problémának látszik a veszélyes gyalogátkelőhelyek viszonylag nagy száma és az átkelési lehetőségek hiánya. Feltűnő a járdahiányos területek kiterjedtsége és a közutak burkolatainak általánosan rossz állapota.
7. Programok és intézkedések
A kitűzött célok megvalósítása érdekében a város legfontosabb mobilitási problémáinak megoldására hét programot alkottunk meg.
A programokat egyenként, röviden ismertetjük céljukkal és a hozzájuk kapcsolódó indikátorokkal együtt. A programok és egyes pontjaik megvalósításához alapos előkészítés és előrelátó tervezés szükséges.
Az előző fejezetben bemutatott célokat a programok bontják le a hétköznapokban is alkalmazható, konkrét fejlesztési csoportokká, amelyek egyes intézkedéseiken keresztül készíthetők elő és valósíthatók meg. A magasröptű célok után a programok és különösen az intézkedések már nagyon is megfoghatóak. A legtöbb
program több célt is szolgál egyszerre, ezeket a programok ismertetése után egy táblázatban mutatjuk be.
A hét programpont a gyermekek közlekedését, a védtelen közlekedők biztonságát, a Rákóczi tér átalakítását, a buszközlekedés újragondolását, a közúti közlekedés szelídebbé tételét, a turizmus minőségi kiszolgálását és egy fenntartható önkormányzat kialakítását tartalmazza. A programok projekteket tartalmaznak, ezeket intézkedésekbe, teendőkbe csoportosítottuk.
forrás. zirc.hu