"Egy nap alatt elfelejtette a kormánypropaganda Soros Györgyöt" - írta tegnap a Magyar Nemzet. A legfrissebb hír pedig ma reggelről:
Magyar Nemzet, 2018. február 28.
"A képviselők Facebook-felületeire semmilyen negatív, lejárató és Sorossal kapcsolatos anyag nem rakható ki – ezt a rövid és tömör, ám annál világosabb utasítást adta kedden politikusainak a Fidesz pártközpontja. A lapunk birtokába jutott ukáz újabb bizonyítéka annak: a csúfos hódmezővásárhelyi kudarc után a kormánypárt kénytelen igen gyorsan áthangolni az eddig főként a 87 éves milliárdos ellen való uszításra épülő kommunikációját.
Ez pedig igencsak jókora fordulat ahhoz képest, hogy nemrég még a párt kommunikációs igazgatója, Hidvéghi Balázs arról küldött sorvezetőt a képviselőknek:* a „Soros zsebében” lévő ellenzéki politikusokat emlegessék, ha a kormány által tavaly szép csendben befogadott 1300 menekültről kapnak kérdést.
Aki kedden reggel végignézte a kormánypárti sajtót, már annak is feltűnhetett: szinte varázsütésre elillant belőle Soros György neve. Csak régebbi, még a vasárnapi hódmezővásárhelyi választás előtt született cikkekben vagy egy-két külföldi, főleg amerikai hírben bukkant fel a név, de már szó sem volt Soros-szervezetekről. ..."
* 2018. január 17-én (a szerk.)
Most akkor hirtelen jó ember lett Soros György a kormánypártoknál? Úgy tűnik, ettől nem kell tartani:
"Ám attól függetlenül, hogy a Fidesz mostantól helyi jelöltjeik esetén igyekszik nem csak a lejáratásra építeni, úgy tűnik, a párt azért nem fog teljesen felhagyni Soros György emlegetésével. Például még kedd délután is arról adtak ki közleményt az MSZP és a Párbeszéd miniszterelnök-jelöltjével kapcsolatban: „Karácsony Gergely Soros György embere, aki ha tehetné, a migránsokat is a magyar emberekkel tartatná el.”"
(Kép: Készült Magyarország Kormánya megbízásából?)
A szerkesztő megjegyzései
Testközelből, szinte karnyújtásnyira éljük meg azt a történelmi eseményt, hogyan lehet egy országos propagandagépezetet (állami és pártmédia), a törvényhozás kormányzati szereplőit, az államszervezetet egészét egyetlen füttyentéssel szinte száznyolcvan fokkal megfordítani.
Azt, hogy a képviselő-jelöltek által a lakossági fórumokon, nyilatkozatokban elmondott kommunikációs panelek, politikai üzenetek pártközponti ihletésűek, eddig is tudtuk. Azt azonban, hogy a Fidesz ilyen katonás szigorral írja elő, mit mondhatnak, az a választók többsége számára egyáltalán nem ismert. A legkisebb hibát sem szabad elkövetniük: a képviselők Facebook-oldalai, a központilag szerkesztett "egyéni" párthonlapjai tartalma gyakorlatilag semmi "egyénieskedést" nem enged meg. Ha kényes ügyekről van szó, nyilatkozattételi tilalom (menekülnek a sajtó elől), vagy ezekre a kérdésekre oda nem tartozó egységes elterelő válaszokat kell adniuk. Annyira nem bíznak a saját képviselőik képességeiben, hogy azok sorozatban nem is mehetnek el a képviselő-jelöltek vitáira.
Mármost csak az a választópolgár kérdése, hogyan ismerem meg bármelyik jelölt őszinte nézeteit, emberi kvalitásait, ha az ő szájából csak a kampánytanácsadók, spin doctorok által Budapesten megfogalmazott, és az egész országban bárhol ugyanúgy visszahallható lózungokat hallom? (vessünk egy pillantást pl. a Fidesz pápai rajongói csoportjának Facebook-oldalára). Hogyan fogja majd a nem-rá-szavazókat a parlamentben képviselni, ha csak a saját hívei elé mer kiállni, csak az őt dicsérő sajtónak mer nyilatkozni, egyenes kérdésre nem válaszol, vagy elmaszatol, vagy Soros! (ja, az már nem)?
Igen, szükség van világos nézetekre, világos, érthető szabályokra, amelyek a politikusok magatartását szabályozzák. Egy központi bunkerből kézivezérelt biorobotokra azonban nincs szükség. Érdemes végignézni ezt a lenyűgöző japán videót (25 millió feletti nézettséggel, igazán érdekes kb. 1:36-tól), a szorgalomnak, fegyelmezettségnek, gyakorlásnak ezt a remek példáját. Amit a videón látunk, azt nagyon élvezzük; amit viszont itthon a napi politikában, azt nem csak nem élvezzük, de nem is kívánjuk.
Ja, tényleg, hány milliárdba is kerültek eddig az ezek szerint igencsak túltolt Soros-kampányok az adófizetőknek? A 2017-es kampány 12 milliárdba, a most futó Stop, Soros! kampány költségeit a kampány vége után teszik közzé.
A miniszterelnök tanácsadói most háromszoros igyekezettel keresik, mivel lehetne kiváltani Sorost. Egyes hírek szerint az Egyesült Nemzetek Szervezete (ENSZ) lesz az új ellenség.
A kampány folytatásának lehetséges másik lába a felturbózott Fidesz-sikerpropaganda, harmadik pedig az lehet, hogy minél többeknek elvegyék a kedvét a szavazástól.
Koós Gábor
* Frissítés: Mire a fenti bejegyzés megjelent, már a postaládánkban volt a legfrissebb fideszes szórólap sok Sorossal. A terjesztőkhöz feltehetően nem jutott el a pártközpont tegnapi döntése, hogy Soros le van tiltva, különben nem dobálták volna be. Néhány (tíz)ezer választópolgár most kissé értetlenül hallgatja a híreket, és forgatja közben a kezében a szórólapot. Azt legalább reméljük, hogy ahová eljut a hír, és leállnak a terjesztéssel, nem a kukába dobják a megmaradt szórólapokat, hanem - mint a Nemzeti Konzultáció borítékjaival történt - valamelyik jótékonysági szervezet összegyűjti, elviszi a MÉH-be, és a pénzt külföldről támogatott jogvédő szervezeteknek utalja át.