A Közlekedéstudományi Intézet (KTI) készíti Zirc fenntartható városi mobilitási tervét. A szakemberek a tervezés során időről időre felvetnek egy témát, amellyel kapcsolatban várják a zirci polgárok és a városban közlekedők észrevételeit, javaslatait is. Ez alkalommal a személygépkocsik számának emelkedéséről és a közúti forgalom általános növekedéséről lesz szó.
Magyarország a 2000-es évekre visszavonhatatlanul motorizált ország lett. Legtöbbünk mindennapi életét meghatározza a személygépkocsi a lakóhelyválasztástól a munkahelyválasztáson keresztül a szabadidő eltöltéséig. A személygépkocsi sok szempontból nélkülözhetetlen, máskor egyszerűen kényelmesebb vagy gyorsabb, mint az autóbusz, a kerékpár vagy a gyaloglás.
Ne feledjünk azonban, hogy településeink úthálózata, utcái és terei az elmúlt évszázadokban alakultak ki, és amikor elődeink a városokat tervezték, nem gondoltak (talán nem is gondolhattak) napjaink utazási igényeire és a személygépkocsi-használat tömegessé válására. A mai életmód, ami legtöbbünknek már természetes, fél évszázaddal ezelőtt még csak kevesek kiváltsága volt. Így aztán a jelen közúti közlekedési igényei és a lehetőségek egyre messzebb kerülnek egymástól. Ez világjelenség, de különösen „fájdalmas” lehet azokban a térségekben, ahol a települések még a motorizáció meglódulása előtt alakultak ki, mint például Magyarország szinte összes városában. Ezeken a helyeken napjainkban arra törekednek, hogy az utcákat és a tereket a lehető legkevésbé „uralják” az autósok. A szép történelmi belvárosok nem is alkalmasak a mai személygépkocsi-használati igények kiszolgálására: nincs elég parkolóhely, szűkösek az utcák, nem igen fér el egymás mellett a gyalogos, a kerékpáros és az autós, nem beszélve a buszokról, amelyek sok helyre be sem tudnak hajtani.
Zirc is ebben a helyzetben van. Itt is egyre többen vettek maguknak autót az elmúlt évtizedekben (lásd az ábrán), és ahogy egyre többen léptek erre az útra, úgy szembesült a város ennek kedvezőtlen következményeivel a legforgalmasabb helyeken. Egyre tovább tart parkolóhelyet találni, egyre nehezebb kifordulni a Rákóczi téren és környékén. E kivételes fekvésű városban is gondot jelent a növekvő légszennyezés. A korábban szinte forgalommentes utcákban megjelent az egérutat kereső „átmenő forgalom”. A gyalogosok nehezebben kelnek át az úton, a biztonságuk és biztonságérzetük kedvezőtlenül változott. És a sor még folytatható lenne… Amíg a ma ismert gazdasági prosperitás fennáll és az üzemanyagárak is megfizethetők, a helyzet e téren évről évre rosszabb lesz.
A személygépkocsi-használat növekedésével és az ezzel kapcsolatos problémákkal előbb-utóbb mindenki találkozik. Könnyű lenne azt mondani, hogy építsünk több utat, több parkolóhelyet, de a közlekedéstervezők régen belátták, hogy ezen a módon nem lehet megnyerni a versenyt, különösen a belső városrészeken. Nem mellékesen az infrastruktúra-fejlesztés költséges dolog, és az önkormányzatok lehetőségei (köztük a zircié is) igencsak korlátosak. A szakemberek a megoldást e komplex problémakörre már jó ideje az utazási igények befolyásolásában látják.
Értelemszerűen személygépkocsival is vannak indokolt utazási igények, amelyeket magas szinten kell kiszolgálni. Mivel azonban nem tudunk mindenkit kiszolgálni, szükség lehet a „kevésbé jogos” igények megváltoztatására. Talán nem is kell sokat tennünk: elég lehet, ha valaki néha nem egyedül ül be az autójába, hanem elvisz valakit, esetleg hetente egyszer inkább gyalogol, vagy időnként buszra száll. Szóba jöhetnek természetesen a közlekedési rendszert érintő intézkedések is, például a parkolás időbeli korlátozása vagy egyes utcák lakó-pihenő övezetté alakítása (ahová csak célforgalomban lehet behajtani).
Ezzel együtt természetesen sok valóban hiányzó közúti fejlesztést is meg kell valósítani. A készülő fenntartható mobilitási terv nem a személygépkocsik használata ellen van, hanem igyekszik a személygépkocsi-használat mellett más alternatívákat is felmutatni, és javaslatokat tesz a felmerült közlekedési problémák távlatban is helyes megoldására.
Észrevételeit elküldheti a zirc@kti.hu e-mail címre, illetve személyesen vagy postán Várszegi Bernadett főépítészi referens részére (Zirci Közös Önkormányzati Hivatal, 8420 Zirc, Március 15. tér 1.).
beküldte:
Kelemen Gábor