Mint arról korábban beszámoltunk, a Közlekedéstudományi Intézet készíti Zirc fenntartható városi mobilitási tervét. A szakemberek a tervezés során időről időre felvetnek egy témát, amellyel kapcsolatban várják a zirci polgárok és a városban közlekedők észrevételeit, javaslatait is. Ez alkalommal a legelemibb helyváltoztatási forma, a gyaloglás kapcsán mutatnak be egy elképzelést.
A gyaloglás minden utazásnak része: kortól, nemtől, foglalkozástól, vagyoni helyzettől függetlenül mindenki gyalogol. A gyaloglás mint közlekedési mód általában az 1 km-nél rövidebb távoknál jön szóba, ennélfogva Zircen akár a városrészek egymás közötti kapcsolataiban is szerepet játszhat.
Általános tapasztalat, hogy a gyalogosok és a személygépkocsival közlekedők igényei jelentősen eltérnek. Utóbbiak több szempontból is előnyben részesülnek a hétköznapokban, ami számos ponton kihat a gyaloglás vonzerejére. A hiányzó vagy sérült járdaszakaszok miatt számos utcában a gépjárművek által használt úttesten vagy burkolatlan felületen kell gyalogolni, ami rontja a gyalogosok biztonság- és komfortérzetét, így a közlekedők még rövidebb távokon sem feltétlenül választják a gyaloglást. Igaz ez Zircen is, ahol a belterületi kiépített utak hossza közel 31 km, a járdáké azonban mindössze 18,9 km. Ez részben annak is köszönhető, hogy a városban az 1980-as évek óta nem épültek járdák, így a Rákóczi tértől távolodva a kertvárosi mellékutcákban a gyalogosok több helyen kénytelenek az úttesten vagy a padkán közlekedni.
Mindez ugyanakkor nem jelenti, hogy az alacsony gépjárműforgalmú mellékutcákban ne férnének meg egymás mellett biztonságban az autósok, a motorosok, a kerékpárosok és a gyalogosok. Ehhez azonban a védtelen közlekedők, legfőképpen a gyalogosok biztonságérzetének és a gyaloglás mint aktív közlekedési forma vonzerejének a növelésére lenne szükség. A zirci kerékpárforgalmi hálózattal foglalkozó (folyamatban lévő) tervezés javaslata, hogy a település minősítse lakó-pihenő övezetté a kertvárosi területek egy részét. Így ezekben az utcákban a gépjárművek csak célforgalomban közlekedhetnének és egységesen 20 km/h lenne a legnagyobb megengedett sebesség. Mindez jelentősen javíthatná a gyaloglás és más aktív helyváltoztatási formák, például a kerékpározás népszerűségét.
Ám szem előtt kell tartani, hogy az övezeti besorolás megváltoztatása önmagában nem feltétlenül fogja maga után vonni a gyalogosforgalom növekedését. Szükség van olyan megoldásokra, melyek révén a gyalogosok valóban nagyobb biztonságban, sőt, előnyben érezhetik magukat más közlekedőkkel szemben a keskeny kertvárosi utcákon sétálva. Ilyen eszköz lehet az útfelület egy részének az ábránkon is látható, a gyalogosforgalmi felületet egyértelműen feltüntető kijelölése, vagyis egyfajta „nyitott gyalogossáv” vagy „festett járda” kialakítása. Ez tulajdonképpen újraosztja az utat a különböző módon közlekedők között. A gyalogosok, a kerékpárosok, a motorosok és az autósok ennek megfelelően használnák az átalakított utcákat.
A „nyitott gyalogossáv” vagy „festett járda” előnye, hogy új járdák építéséhez képest minimális költségek mellett teszi vonzóbbá a gyaloglást és a kerékpározást az autóforgalom lassítása révén – okosan gazdálkodva az önkormányzatok sokszor erősen korlátos fejlesztési forrásaival, egyidejűleg nagy területeken alakítva ki biztonságos hálózatokat. Mindezt további egyszerű intézkedések, például utcabútorok (padok, hulladékgyűjtők) elhelyezése, a környezet további zöldítése (virágosítás, fásítás) és a közvilágítás javítása is elősegíthetné. Mindehhez az első lépés a lakó-pihenő övezet kijelölése. Ezután az önkormányzat és a lakosok közös döntése, hogy a rendelkezésre álló útfelületet milyen módon kívánja használni, milyen arányban korlátozná a személygépkocsi-közlekedést, és hogyan tudna akár közösen tenni az utcák gyalogosbarát fejlesztéséért.
Ha még nem tette, vegyen részt a Zircen élők (és itt közlekedők) körében végzett online kérdőíves felmérésben, amelyet ezen a linken érhet el. Itt a közlekedéssel (nem csak a gyaloglással) kapcsolatos problémákat és a javaslatait is várjuk.
Észrevételeit közvetlenül is elküldheti a zirc@kti.hu e-mail címre, illetve személyesen vagy postán Várszegi Bernadett főépítészi referens részére (Zirci Közös Önkormányzati Hivatal, 8420 Zirc, Március 15. tér 1.).
Zirc Városi Önkormányzat
Beküldte:
Kelemen Gábor