A Zirci Önkormányzati Szolgáltató Központ három előadásból álló rendezvénysorozatot indított, melynek középpontjában az a probléma áll, amely a zirci iskolában is jelen van: a nehezen kezelhető, agresszív gyermekek. Tanácsokat, javaslatokat várnak, megoldásokat keresnek.
A szervezők részéről Koós Kata, a Zirci Önkormányzati Szolgáltató Központ vezetője köszöntötte a meghívást elfogadó vendégeket. Mint elmondta, tájékoztató jellegű előadásokról van szó, ha ezenkívül a pedagógusoknak, óvodapedagógusoknak szükségük van bárminemű tanácsadásra, jelezzék feléjük, és igyekeznek egy adott témának, problémakörnek megfelelően egyéb előadásokat megszervezni.
A rendezvénysorozat első állomásán Kárpáti Ágnes, a Veszprém Megyei Pedagógiai Szakszolgálat Zirci Tagintézményének tanácsadó szakpszichológusa a gyermekek agresszív magatartásának kezeléséről tartott előadást. A tájékoztatót három részre osztotta, beszélt a gyermekvédelmi gondoskodásban részesülő gyerekeknél előforduló pszichés problémákról, a vonatkozásukban jellemző iskolai problémákról, illetve a nevelésüket illető alapvető szempontokról, jó gyakorlatokról.
A gyermekeket érő szülői bántalmazás, agresszió – amely megjelenhet lelki, fizikai és szexuális formában – frusztrációt, szorongást, agressziót, közönyt okozhat, regresszív folyamatokat indíthat el. Hangsúlyozta, azok a gyerekek, akik ezeknek a hatásoknak vannak kitéve, nagyon sok esetben ők maguk is agresszív cselekedeteket hajtanak végre, tehát egyenes következménye egyik a másiknak.
Illusztráció, forrás: babaszoba.hu
Veszteséget jelent a gyermek számára, ha kiemelik a családból, hiszen elveszíti az otthonát, családját, környezetét, a talajvesztettség állapotába kerül, a szülőben is önmagát hibáztatja, „ő volt a rossz, és ezért kellett elhagyni az otthonát”. Nagy értékvesztést jelent számára, hogy ő nem kellett, „eldobták”.
A nevelőotthonban, lakásotthonban az intézeti ártalom, az állami gondozott létből fakadó következmények, az elvárásoknak való megfelelés kényszere tovább károsíthatják a személyiségét. Nevelőszülőknél idegen a befogadó család számára, mások a szokásai, más a természete, a testi-lelki fejlődés háttere, idegenből nagyon rövid idő alatt kell családtaggá válnia. A gyermek vér szerinti szülőkkel való kapcsolattartása is problémát jelenthet a nevelőszülők számára. Sokszor teszik fel a gyerekek a kérdést: „hova tartozom, kit szeressek?” – sorolta a sajnálatos helyzet jellemzőit az előadó.
Illusztráció, forrás: egeszsegmagazin.hu
A szakellátásban nevelkedő gyermekek bekerülnek különböző gyermekközösségekbe, amelyek nincsen felkészülve a hozott problémák kezelésére, a pedagógusok pedig sokszor eszköz nélkül maradnak, hogy ezeknek a gyerekeknek a viselkedését valamilyen módon kezelni tudják, illetve azokat a helyzeteket, amelyek ebből adódóan előfordulnak az iskolában, meg tudják oldani – hangzott el.
A lelki sérülések elkerüléséhez a gyermekvédelemben a prevencióra, az alapellátás megerősítésére, a család belső erőforrásainak, a szülők kompetenciájának az erősítésére, a családterápia eredményességének elfogadtatására, az együttműködésre, illetve a média szerepének e területen való erősítésére kell helyezni a hangsúlyt. A gyermekvédelmi gondoskodásban élő és velük kapcsolatban álló segítők feladatának és szerepének nevezte, hogy érdeklődést mutassanak a gyerek felé, támogassák az érzelmeik kifejezését, a remény fenntartását, az énkép erősítését. Fontos szempontként említette a nevelőkörnyezet és az iskolai közösség kapcsolatának kialakítását, erősítését, a problémák azonosítását, megoldási lehetőségek keresését, kiemelve a jelzési kötelezettséget. Továbbá a folyamatos konzultációt, együttműködést a gyermekkel kapcsolatban álló szakemberek között.
Kárpáti Ágnes szakpszichológus előadásában az agresszív magatartás okait és kezelésének lehetőségeit fejtegette
A tájékoztatót követően Koós Kata, a szervező intézmény vezetője azt kérdezte a szakembertől, hogy tud-e valamilyen javaslatot adni a pedagógusoknak a zirci iskolában is jellemző problémára, az agresszív magatartású gyerekek kezelésére. Az előadó szerint minden az adott szituációtól függ, de amennyiben egy gyermek veszélyes a környezetére, akkor ki kell vonni abból a közegből, és felhasználni minden eszközt a megnyugtatására. Ezt követően lehet elindítani egy segítő folyamatot. Tud olyan speciális nevelő otthonokról, ahol szigorú szabályok szerint kezelik ezeket a gyerekeket.
Az egyik hozzászóló elmondta, huszonnyolc évig dolgozott a gyermekvédelemben, jelenleg egy iskolában dolgozik. Három unokája közül kettő iskoláskorú, így megtapasztalja, hogy mit élnek át azok a pedagógusok, akiknek az osztályába agresszív magatartású gyermek kerül. Szerinte a jelenlegi iskolarendszer ezeknek a gyerekeknek nem megfelelő, nem segíti őket. Alternatívaként egy Waldorf-típusú iskolát vetett fel, illetve tud olyan intézményről, ahol az egyéni szükségleteiknek megfelelően képezték ezeket a gyerekeket, ami eredményre vezetett. Hangsúlyozta, azoknak a gyerekeknek is vannak jogaik, akik az elszenvedői az iskolában az agresszív magatartásnak. Úgy tudja, hogy azok a speciális intézmények, amelyekről az előadó beszélt, a legeslegproblémásabb gyerekek elhelyezését biztosítják minimális létszámmal, így nehéz oda bekerülni. Hivatkozott a törvényre, mely szerint tizenkét éves kor alatt nem kerülhetne lakásotthonba a gyermek, hanem nevelőszülőnél kellene nevelkednie. Hozzátette, ezek a gyerekek valószínűleg azért kerülnek lakásotthonba, mert nem volt számukra nevelőszülő. „Miért gondoljuk akkor, hogy itt az iskola a megoldás?” – tette fel a kérdést – melyre a közönség soraiból többen egyetértésüket fejezték ki, meg is tapsolták a hozzászólót.
Az előadás nem a probléma megoldására vállalkozott, de hasznos tanácsok, javaslatok hangzottak el, és elindult egyfajta párbeszéd, amely a továbbiakban folytatható, ezért a szervezők fel is hívták a figyelmet a további előadásokra, szeretettel várva minden érdeklődőt programjaikra.
Január 22-én, 15 órai kezdettel Józsáné dr. Virág Márta orvos, családterapeuta a nehezen kezelhető gyermekekről tart előadást, január 30-án, szintén 15 órai kezdettel Dobosiné Földi Katalin gyermekvédelmi szakreferens a gyermekvédelmi jelzőrendszer működésének, működtetésének fontosságáról beszél majd.
Kelemen Gábor