*Frissítés: "Korlátozta a Posta a csomagfeladást, de nem tudja ellenőrizni a korlátozást" (24.hu)
"Az állami cég később a 24.hu kérdésére korrigált. Közölte, hogy a korlátozás nem vonatkozik mindenkire, a magánszemélyek továbbra is annyi csomagot adhatnak fel, amennyit akarnak. A szigorítás csak azokra a vállalkozásokra vonatkozik, amelyek sok csomagot adnak fel, de nem szerződtek futárszolgálatokkal."
...
"A korlátozással leginkább azt igyekszik elérni a súlyos munkaerőgondokkal küzdő vállalat, hogy minél kevesebb olyan küldeményt adjanak fel, amelyet kötött, rövid határidővel kell célba juttatnia. Az MLP Üzleti és Netcsomagok kategóriában ugyanis a feladó kérheti, hogy „egy munkanapos időgaranciával”, azaz másnapra kézbesítsék a csomagját."
...
"A limit bevezetésével azonban a cég ezekben a kategóriában is csak nehezíteni tudja a nagyobb számú csomagok feladását, de megakadályozni nem.
A 24.hu forrásai szerint a Magyar Postának nincs, és nem is volt elektronikus nyilvántartása a feladókról."
...
"Súlyosabb ügy azonban a Posta számára, hogy törvénysértő módon jelentette be a limitet. A vonatkozó jogszabály szerint ugyanis a szolgáltató köteles az általános szerződési feltételek módosítását a bevezetést megelőző legalább 15. naptól kezdődően internetes honlapján közzétenni. Ezen kívül hiányzik a postai szolgáltatók felügyeletét ellátó Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság jóváhagyása is. Oda 45 nappal korábban kell leadni a módosítási tervet.
A cég viszont nagyon sietett a korlátozásokkal, a november 7-ére datált közlemény szerint 15-én lépnek életbe a változások."
Tökéletes igazolása annak a kórképnek, amit a lenti, eredeti bejegyzésben írtunk véleményként az állami intézményekről.
≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈
Eredeti bejegyzés 2017. november 10-én:
A Zoom szúrta ki a Magyar Posta honlapjára november 7-én felkerült közleményt (a közlemény itt olvasható):
Tavaly karácsonykor gyakorlatilag összeomlott a Posta. Bár a hivatalos közlések mindvégig kisebbíteni igyekeztek a problémákat, a történések és a vészintézkedések ezt igazolták.
A Postán belüli állapotok a karácsony elmúltával sem zökkentek vissza a megszokott kerékvágásba. A 2016. második felében menesztett menedzsment helyére lépett új vezetés, amelynek hatalmas fiaskó lehetett a karácsony, hónapok alatt sem tudta kezelni a helyzetet: 2017. derekán súlyos személyi és szervezeti problémákról beszéltek a cégtől eltávozott munkavállalók.
Megpróbáltunk utána járni, hogy kiket érint egyáltalán ez a korlátozás, vagyis kik azok a "nem szerződéses ügyfelek". Sehol nem találtuk a "szerződéses ügyfél" meghatározását, így mindenkinek magának kell eldönteni, van-e valamilyen szerződéses viszonya a Postával, vagyis esetleg szerződéses ügyfél-e (aki annyi csomagot ad fel, amennyit akar).
A Posta közleményét kommentáló egyik újságcikk szerint a "nem szerződéses ügyfél" kategóriába tartozik "az átlagos postára járók java". A hétköznapi postalátogató állampolgár csak gyaníthatja, hogy rá a csomagfeladási korlátozás nem vonatkozik. Mert ki az az átlagember, aki tíznél több karácsonyi ajándékcsomagot adna fel naponta a máshol élő családtagjainak?
Ami az átlagembert sokkal jobban kell, hogy izgassa: honnan fogja tudni, hogy az a webáruház, vagy más üzlet, amelytől interneten, vagy bárhogy rendelt karácsonyi ajándékot, és azt a Posta viszi házhoz, postai szerződéses ügyfél-e, vagy nem? Azaz, ha az eladóhoz beérkezett ötszáz darab megrendelés bluetooth fülhallgatóra (ez az egyik slágertermék), akkor három nap alatt kiszórhatja a Postának kézbesítésre (mert szerződéses ügyfél), és én megkapom még Karácsony előtt, vagy csak 100 nap alatt (mert nem szerződéses ügyfél), és majd valamikor januárban hozza a posta?
A történet bukéját azonban a problémamegoldásnak a zsenialitása adja. Nem töri a fejét bonyolult kereskedelempolitikai kedvezményeken, hogy időben széthúzza a karácsonyi csúcsterhelést. Nem kísérletezik költséges műszaki fejlesztésekkel, szervezési intézkedésekkel.
„A kormányzat bármely kuszált ügyének
Gordius-bogát oly könnyen oldja meg,
Mint térdszalagját.”
(Shakespeare: V. Henrik, Wikipédia)
A Magyar Posta ehelyett úgy döntött, hogy szűkíti a szolgáltatásainak körét. Lehet, hogy ezzel bukik néhány tíz- vagy százmillió árbevételt, de ez még mindig kisebb baj, mintha megint botrányok lesznek a csomagok és Erzsébet-utalványok kézbesítése körül (az utóbbi különösen érzékeny politikai ügy), ünneprontó beszámolókkal lesz tele az ellenzéki sajtó, és meginog néhány menedzser széke.
Ügyfélkommunikációra sem költ. Nem kell az egész országnak tudnia, hogy nem bírja kezelni a karácsonyi rohamot. Még így is az lesz, hogy az érintettek többsége a postán szembesül majd a korlátozással, ahol szentségelhet tehetetlenségében.
A legeslegcsodálatosabb az indoklás: "Az intézkedésre azért van szükség, hogy a Magyar Posta az év végi élénk küldeményforgalomban is az eddig megszokott, magas színvonalú szolgáltatást tudja nyújtani ügyfeleinek."
A közéleti rezdülésekre fogékony olvasónak sokadszorra köszön vissza az üzletinek kikiáltott, valójában monopolhelyzetben lévő állami cégek jellemző viselkedés- és gondolkodásmódja, a gazdasági racionalitást felülíró politikai és megfelelési kényszer, a rájuk bízott közvagyonnal való pazarló, felelőtlen bánásmód, a kontraszelektív, feltétel nélküli politikai lojalitáshoz kötött kiválasztási és kinevezési gyakorlat. Hibátlanul adják vissza a kormányzati sikerpropaganda szövegsablonjait és közvetítik az üzenetet: mi soha nem hibázunk.
Addig is, amíg a dolgok a helyükre kerülnek (érdemes a kommenteket is olvasni hozzá a youtube-on) és emelkedettebb hangulatban várjuk a megrendelt karácsonyi ajándékunkat:
Koós Gábor