Három évet tették közre Magyarország útjainak kockázati térképét, amely a közúthálózat felének, 15 ezer kilométernyi útnak a baleseti adatait dolgozza fel.
A Veszprémet Győrrel összekötő, Zircen is átvezető 82-es út feltehetően azért maradt színjelzés nélkül, mert - hasonlóan a többi kétszámjegyű főútvonalhoz (néhány kivételtől eltekintve) - az úthálózatnak a vizsgálatból kimaradt felébe tartozik. Jól tudjuk, hogy a 82-esnek a Bakonyon átvezető szakaszán bekövetkezett balesetek, téli útlezárások rendszeresen szerepelnek a rendőrség és a katasztrófavédelem beszámolóiban. Ugyancsak nincs színezve a népnyelvben "halálutak"-nak nevezett csoportba sorolt pl. 33-as út Füzesabony és Debrecen, a 37-es Miskolc és Sátoraljaújhely, a 81-es Székesfehérvár és Győr között, és még sorolhatnánk.
Egy hónappal ezelőtt írtuk, hogy a tavasz beköszöntével számítanunk kell az ezen a szakaszon bekövetkező balesetek számának növekedésére. Íme az elmúlt hét "termése".
"Veszprém Megyei Rendőr-főkapitányság
2017. március 30. 10:29
Közúti közlekedési baleset történt Eplény és Gyulafirátót között.
A jelenlegi adatok szerint 2017. március 30-án 9 óra 52 perckor a 82-es számú főút 9. kilométerszelvényében Eplény és Gyulafirátót között eddig tisztázatlan körülmények között egy motorkerékpáros közlekedése során elesett, és a baleset következtében megsérült. A baleseti helyszínelés és a műszaki mentés idejére a rendőrség az érintett útszakaszt félpályán lezárta, a forgalom rendőri irányítás mellett halad."
A helyszín a gyulafirátóti vasúti átjáró alatti kettős kanyar, ahol 60 km-es sebességkorlátozás van néhány éve:
"Veszprém Megyei Rendőr-főkapitányság
2017. április 4. 22:08
Egy árokba borult tehergépkocsi műszaki mentése miatt korlátozzák a forgalmat Csesznek külterületén.
Amint arról korábban beszámoltunk, egy tehergépkocsi eddig tisztázatlan körülmények között lehaladt az útról és az árokba borult 2017. április 4-én 20 óra 32 perckor a 82-es számú főút 26. kilométerszelvényében. A gépjármű műszaki mentésének idejére az érintett útszakaszon teljes útlezárás van érvényben 21 óra 45 perctől. A rendőrök a forgalmat a főúton Bakonyoszlop, Dudar és Nagyesztergár irányába terelik."
A 26-os kilométer Kardosrét és Imremajor között, a tetőn van.
"kisalföld.hu
Súlyos motoros baleset történt a 82-es főúton!
2017.04.05. 16:46
Elesett egy motorkerékpáros a 82-es úton, Csesznek térségében.
16.49
A jármű az út menti szalagkorlát alá szorult. A műszaki mentést a zirci önkormányzati tűzoltók végzik, munkájukat a bakonyoszlopi önkéntes egységek segítik. Az érintett útszakaszon csak az egyik forgalmi sávban közlekedhetnek a járművek. Az első információk szerint a motoros súlyosan megsérült, a mentők kórházba szállítják."
A baleset helyszíne a cseszneki szerpentin kezdetet, közvetlenül a gerendavágási elágazás után:
"Tragédia Galéria"
A 2010-es évek második felében évekig működött ezzel a névvel egy weboldal, amely folyamatosan bővülő adatbázisban gyűjtötte a hazai közutak (főként a főutak) mellett található, halálos balesetek helyszínein állított, berendezett emlékhelyek (keresztek, oszlopok, táblák, koszorúzott fatörzsek, mécsesek) adatait. Ezeket egy interaktív térképen jelentette meg. A honlap a megszűnésének időpontjában kb. 400 emlékhely földrajzi helyzetét, feliratát, és kb. 1800 fényképét tartalmazta.
Az országos közutak kezelésének szabályozásáról szóló 6/1998. (III.11.) KHVM rendelet csak arról szól, hogy a Forgalombiztonsági adatok kategóriában nyilván kell tartani a személyi sérülést okozó baleseteket, azonban semmilyen szabály nem található arra, hogy halálos balesetek emlékére létesített emlékhelyeket hogyan kell kezelnie a közút fenntartójának. Ez mára nyilvánvalóan egy társadalmi szokássá vált, amit a közút kezelője eltűr.
Az egykori Tragédia Galériából készített válogatással arra hívjuk fel a figyelmet, hogy minél kevesebb ilyen emlékhellyel kívánunk találkozni nem csak a 82-es úton, hanem az ország más területein is. Ehhez minden közlekedő hozzájárulhat felelős magatartással a közutakon járművezetőként, kerékpárosként, gyalogosként, hatóságként és önkéntes segítőként is.
A balesetben elhunytak hozzátartozói jellemzően a temetési szertartások kellékeivel állítanak emléket a baleset helyszínén. Az emlékhely kivitele függ a hozzátartozók anyagi helyzetétől.
Az emlékhelyek különösen megindítóak, amikor tömeges halálos balesetekre emlékeznek, vagy fiatalok, gyermekek halnak meg.
Az országon átvezető tranzitútvonalak mentén külföldi gépjárművezetők emlékhelyei jellemzőek. Ezek sokszor igen igényes kivitelezésűek, a hozzátartozók feltehetően ritkán jutnak hozzá, hogy friss virágokat helyezzenek el.
Az emlékhelyek közismert személyiségek baleseteinek helyeit is jelzik.
Bubik István színművész 2004. november 28-án szenvedett halálos balesetet Ceglédbercel határában a 4-es úton.
Toller László, Pécs polgármestere 2006. június 28-án szenvedett balesetet a 61-es úton. A kereszt gépkocsivezetőjének, Szőke Jánosnak állít emléket.
Egyes megyékben a hatóságok által állított figyelmeztető táblák emlékeztetnek halálos balesetek helyszíneire (miért nem terjed el az egész országban???)
A "közúti tápláléklánc" egyik hazai csatatere az autós-motoros rivalizálás. Minden autós tudja: a motor gyorsabb, fürgébb, soha nem tartja be a sebességhatárokat, soha nem halad konvojban, kivéve, ha a sajátjaival van együtt.
A motoros emlékhely a cseszneki szerpentin autós pihenőjében (Google Utcakép)
A Mátrában, a Kékestető csúcskövének közvetlen szomszédságában ilyen emlékhely áll a balesetben elhunyt motorostársak tiszteletére.
Ehhez tudni kell, hogy a Mátraházáról a Kékestetőre vezető 4 kilométeres szerpentin különösen kedvelt motoros útvonal.
Amikor azt említem, hogy a hatóságnak is lenne dolga, akkor például arra is gondolok, hogy amikor több mint százmillió forintból tud Zirc városa önmagába visszatérő (a távlati tervek szerint az országos kerékpárút-hálózat, ezen belül a Győr-Balaton gerincútvonal részét képező) egy kilométeres kerékpárutat építeni a Hosszúréten, két évtizede nem tudunk 350 méter biztonságos gyalogutat kialakítani a 82-es mellett, hogy a szakképzősöknek a Tanműhelybe ne állandó életveszélyben kelljen átgyalogolniuk. Halálút nap mint nap.
Koós Gábor