Többféle, közösségben eltölthető kikapcsolódási lehetőséget kínált a nyári szünidőben a vakációzó gyermekek számára a Békefi Antal Városi Könyvtár, Művelődési Ház és Stúdió KB. A Bábos Csütörtök és a Kalandos Kedd elnevezésű népszerű programok mellett Mesedélelőtt is várta a kisebbeket és a kicsit nagyobbakat is, július 8-tól péntek délelőttönként.
Már az első alkalommal lelkes, a mesék varázslatos birodalmában kalandozni vágyó, kis csapat gyűlt össze a könyvtár klubtermében, melynek színpadán kényelmes párnák várakoztak leendő gazdáikra, a meséket kedvelő apróságokra.
Kényelmes párnák várakoztak leendő gazdáikra, a meséket kedvelő apróságokra.
A kezdeti lendület és érdeklődés végigkísérte a nyarat, minden pénteken érkeztek kisebb-nagyobb létszámban gyerekek a Mesedélelőttre, legtöbbjüket a szülő - nagyszülő is elkísérte.
Nem egyszer volt példa arra, hogy egy-egy édesanya, illetve nagymama is aktívan bekapcsolódott a foglalkozásba.
Egy-egy édesanya, illetve nagymama is aktívan bekapcsolódott a foglalkozásba.
E közösségi alkalmak középpontjában elsődlegesen a mesékkel való találkozás, a mesehallgatás állt, amelyet azért is tartott fontosnak intézményünk, mert napjainkban a tapasztalat azt mutatja, hogy egyre kevesebb gyermeknek olvasnak otthon mesét, viszont egyre tájékozottabbak a rajzfilmek, televíziós sorozatok és a számítógépes megjelenítés világában. A mesehallgatás a gyermeket arra készteti, hogy a történetet, amit hall, saját képi világából alkotja meg, azt be tudja építeni a fantáziavilágába, ez hozzásegíti őt érzelemgazdagsága fejlődéséhez. A mesék azért is fontosak, mert meghatározó nevelési tanulságokat is tartalmaznak, amelyekre egy formálódó személyiséggel rendelkező kisgyermeknek, fellazult erkölcsi irányvonalak mentén működő világunkban, egyre nagyobb szüksége van.
A mesehallgatás a gyermeket arra készteti, hogy a történetet, amit hall,
saját képi világából alkotja meg, azt be tudja építeni a fantáziavilágába.
A Mesedélelőttökön többnyire a kisebb, óvodás korosztály képviseltette magát, akikre a meséken túl olyan játékos feladatok is vártak, amelyek fejlesztik kreativitásukat, figyelem-koncetrációjukat, mozgásukat, hallásukat, zenei érzéküket. Mindezek együtt akár szorosan egy adott meséhez kapcsolódva, vagy attól függetlenül. A kicsiknél a foglalkozásokon gyakran előkerült a körjáték: énekkel, mondókával, mozgással kísérve. Népszerű volt a gyerekeknél az is, amikor egy adott szereplő (pl. állat) bőrébe kellett bújniuk, annak tulajdonságait, természetét, alakját magukra öltve, követve a mese fonalát. Élvezettel indultak képzeletbeli kirándulásra például egy erdőbe vagy barlang mélyére, ahol szintén saját fantáziájukat használva alkották meg belső képvetítéssel az erdő vagy barlang környezetét, s azokat az érzékelési mintázatokat, amelyek egy-egy ilyen teret áthatnak.
A kicsiknél a foglalkozásokon gyakran előkerült a körjáték:
énekkel, mondókával, mozgással kísérve.
Egy júliusi péntek délelőttön szép számú, alsó és felső tagozatos, általános iskolás, Erzsébet-táboros gyermek érkezett a programra, akikkel a zirci Családsegítő-és Gyermekjóléti Szolgálat munkatársai látogattak el intézményünkbe. Esetükben egy-egy mese meghallgatása után lehetőség adódott a történet elemzésére, tanulságainak megbeszélésére.
A nagyobbaknál egy-egy mese meghallgatása után lehetőség adódott
a történet elemzésére, tanulságainak megbeszélésére.
A nagyobbaknál is fontos a fejlesztés, vonatkozzon az a meséket figyelembe véve személyiségükre vagy bármely más területre. Kreativitásukat nemcsak egyéni, hanem közös mesealkotás útján is kibontakoztathatták. Nagy létszámuk több feladatnál is lehetővé tette azt, hogy csoportokat alkossanak, ahol a közös együttgondolkodás, együttműködés került előtérbe, ezáltal is erősítve egymás ötleteit és ösztönözve a másikat.
Volt olyan feladat, ahol emlékezőtehetségükre támaszkodhattak, másutt figyelmüket és mozgásukat kellett
összehangolni.
Csak emlékezőtehetségükre…
…támaszkodhattak.
A gyerekeknek mozgásukat, figyelmüket is össze kellett hangolni.
Az Activitynél képzelőerejüket mozgatták meg, a találós kérdéseknél leleményes észjárásukat mutathatták meg.
Az Activitynél…
…képzelőerejüket…
…mozgatták meg.
A találós kérdéseknél leleményes észjárásukat mutathatták meg.
Ahogy a képek is példázzák, mindazok, akik részesei voltak a nyári Mesedélelőtt programjainak, jókedvvel, közösségi élménnyel, egyéni tudásuk, képzelet/fantázia-és érzelemviláguk fejlődésével gazdagodtak. Ezúton is megerősödött, hogy a közös játék és a mesék által a képzeletbeli kalandozásra milyen nagy szüksége van kicsinek, nagynak, de még felnőttnek is egyaránt. És nemcsak nyáron…
Csaba Lilla