Kis túlzással: még a fogtömésedet is azonosítja a VÉDA.
Az Eplényben épülő fix traffipaxról először itt, majd itt adtunk hírt.
A 365 fix telepítésű traffipax egyik kamerája leolvassa az első rendszámot. Az oldalszkenner tengelyt számlál, követési távolságot mér. A másik kamera leolvassa a hátsó rendszámtáblát és az esetleges veszélyességi kódot. A lézerszkenner 3D képet alkot a járműről pontos méretadatokkal. A radaros átnézeti kamerák a hiteles sebességméréshez készítenek képet. Plusz egy sor már közlekedési szabályszegést is észlel. Mindezt egységes adatcsomagban továbbítja a központnak. Minden járműről, akár megszegett valamilyen szabályt, akár nem.
Közvetlenül ellenőrizni tudják, van-e érvényes kötelező felelősségbiztosítása, érvényes-e a műszaki vizsgája. A felvételek mutatják, be vannak-e kötve a járműben ülők biztonsági övei, a járművezető telefonál-e vezetés közben.
A rendszer által észlelt többszörös szabályszegésért halmazati büntetés jár! Egy telefonálós, biztonsági öv nélküli, gyorshajtós, szabálytalan rakományú, szembejövőt veszélyeztető előzéses videóra már lehet is felvenni a fix kamatozású személyi kölcsönt.
A fix kamerahálózat végleges térképe:
(A képek forrása a police.hu)
Érdemes megnézni ezt a rövid animációt a fix telepítésű Komplex Közlekedési Ellenőrzési Pontok (KKEP) működéséről:
A 14,5 milliárdos projekt része még 160 db változtatható helyű KKEP (ezek a mobil traffipaxok), amelyek jelenleg még csak sebességmérési alapfunkciót teljesítenek. A mobil traffipaxok ellenőrzési helyszíneit itt követhetjük nyomon. A projektből vásároltak még 958 db "kézi adatrögzítő és információs eszközt" a megállításos közúti ellenőrzések megkönnyítésére.
További részletek a police.hu honlapon, de érdekes elolvasni a Totalcar Magazin beszámolóját is.
A közlekedésbiztonságot segítő nagyon komoly fejlesztést többek között az is indokolja, hogy "Magyarországon az objektív felelősség elvének 2008-as bevezetése után tapasztalt csökkenést követően, 2013-óta ismét egyre több személyi sérüléses közlekedési baleset történik. Idén eddig 579-en haltak meg az utakon, miközben az Európai Unió közlekedési irányelve szerint 2020-ra évi 370-re kellene csökkennie a halálos közlekedési balesetek számának." (Forrás: itt)
Adatvédelem?
Amit eddig egyetlen tudósításban sem találtunk: Mi történik a rendszer által készített felvételekkel abban az esetben, ha a jármű semmilyen közlekedési szabályt nem szegett meg, minden dokumentuma érvényes, az utastérben vagy a platón nem észlelhető életellenes bűncselekmény gyanúja, szóval teljesen "tiszta"?
A Rendőrségről szóló törvény 42.§ megfelelő részeit idézve:
"(2) A rendőrség közterületen, ahol az közbiztonsági, bűnmegelőzési, illetve bűnüldözési célból igazolhatóan szükséges, bárki számára nyilvánvalóan észlelhető módon képfelvevőt helyezhet el és felvételt készíthet."
"(6) Az
a) ..., (2) ... bekezdésben foglaltak alapján készített felvétel, illetve az abban szereplő személyes adat csak a rögzítés helyszínén elkövetett bűncselekmény, szabálysértés vagy a közlekedés szabályainak megsértése miatt indult büntető-, szabálysértési vagy más hatósági eljárás során, körözött személy vagy tárgy azonosítása vagy a rendőri intézkedés jogszerűségének közigazgatási eljárásban történő vizsgálata céljából, illetve az érintett személy jogainak gyakorlása érdekében
...
használható fel."
"(7) Ha a (6) bekezdésben megjelölt eljárás lefolytatásához vagy az ott meghatározott egyéb célból azokra nincs szükség,
...
b) a (2) bekezdés alapján rögzített felvételt a rögzítést követő öt munkanap elteltével,
...
törölni kell."
Még van idő
A rendőrség ígérete szerint a rendszer teljes élesítését megelőzően tájékoztatják erről a közvéleményt. Ez jövő február környékére várható. Van idő tehát megszokni, hogyan viselkedjünk a fix traffik környékén. A legjobb persze az lenne, ha nem a várható büntetés miatt viselkednénk úgy csak ott, hanem máshol is szabályosan viselkednénk - megszokásból.
Koós Gábor