Gondolatok a városfejlesztési stratégiához
( … mert CSAK a város a fontos, és nem óvodás szinten….)
Zirc, a Bakony fővárosa, az ország legmagasabban fekvő városa, amely 30 éve rendelkezik városi ranggal.
Az itt élőknek és az ide látogatóknak azonban komoly kétségei merülhetnek fel a település városi jellegének tekintetében. Pedig Zirc fekvése, földrajzi adottságai, múltja, történelmi emlékei alapján minden adott lenne ahhoz, hogy ez egy patinás, érdeklődésre számot tartó kisváros legyen. Nem utolsó sorban az itt élő tisztességes, dolgos emberek is megérdemelnék, hogy hozzájuk méltó városias környezetben éljék mindennapjaikat.
A fent elképzelés megvalósulásához több területen is sürgető teendőink vannak, amelyekbe az elmúlt hónapban részben bele is kezdtünk. De rengeteg a tennivaló.
1. Egységes vizuális városi arculat megteremtése, arculati kézikönyv
Akik még csak úti célnak tekintik Zircet, elsősorban a kommunikációs felületeken keresztül tájékozódnak. Nagyon fontos tehát, hogy a város honlapja, kiadványai jól kezelhetően, egységes, igényes arculattal jelenjenek meg.
Napjainkban már nemcsak a gazdasági élet szereplőinek, hanem az önkormányzatoknak is fontos, hogy partnereikben jellemző és pozitív kép alakuljon ki róluk.
Abban, hogy Zirc minden lehetséges felületen, bármely célcsoporthoz szólva ugyanazt a pozitív képet mutathassa magáról, segítséget nyújthat egy részletesen kidolgozott, a meglévő, bevált értékekre, szabályokra támaszkodó arculati kézikönyv.
Az arculati kézikönyv a tartalmi és formai elemek kidolgozását, a kommunikációs szabályokat foglalja össze. A kézikönyv szorítkozhat csak az alaparculatra (pl. logó, szlogen, színek), de ez kiterjeszthető ritkábban előforduló esetekre is (pl. karácsonyi üdvözlőlapok). Vannak olyan elemek, melyek a hivatali, irodai környezetben használatosak (pl. levélpapír, névjegykártya), és olyanok, melyek inkább az utcaképet határozzák meg (pl. utcabútorok, információs táblák, utcanév táblák, buszmegállók). A kézikönyvben nemcsak azt rögzítik, hogy mely felületeken kell az arculatot használni, hanem annak módját is.
Első lépésben egy logó elkészítésére írtunk ki nyilvános pályázatot, ill. külön felkérésben megszólítottuk középiskolánk művészeti szakos hallgatóit. Kértük, hogy a tervezésnél gondoljanak olyan grafikai elemekre, amelyek a városi honlap hátteréül is szolgálhatnak.
2. A mai kor igényeinek megfelelő, szakértők által készített városi honlap
A jelenlegi városi honlap sem formájában, sem tartalmában, aktualitásában nem felel meg a kor igényeinek. Az elmúlt hónapok egyeztetései nem hoztak érdemi eredményt. Tudomásul kell vennünk, hogy egy honlap létrehozása komoly és összetett szakmai feladat ezért annak elkészítését profi szakemberekre kell bízni.
Az arculati elemek kiválasztása után árajánlatot fogunk kérni ezzel foglalkozó, megfelelő referenciával bíró cégektől, majd ezt követően egyeztetés után meg bízzuk őket az elkészítéssel. Az őszre már mind az idelátogatók, mind a lakosság egy új, korszerű honlapról tájékozódhat.
Ezt követően megfelelő gondossággal kell figyelni az oldal tartalmának aktualitására.
3. Az arculati elemek felhasználásával egységes, igényes útbaigazító, információs és utcanév táblák, valamint kötelezően kihelyezendő házszámok
A 82-es út mentén a helyi és környékbeli vendéglátók által kihelyezett reklámtáblák között teljes a káosz. A város nevezetességeiről, ill. idegenforgalmi szempontból is fontos intézményeiről (egészségügyi intézmények, önkormányzat, idegenforgalmi iroda stb.) gyakorlatilag semmi nem tájékoztat. Ezek, megfelelő egységes, igényes formában való kihelyezését meg kell oldani.
Az utcanév táblák jól látható kihelyezése az önkormányzat feladata. Ennek előkészületei februári előterjesztésemet követően elkezdődtek. A megoldás reményeim szerint évvégére várható.
Ezt követően rendeletben kell szabályozni és kötelezővé tenni a házszámok feltüntetését, vagy egységesen biztosítani a város lakói és intézményei számára.
4. Rendezett, kulturált belvárosi környezet megteremtése
A város fő útvonalának környéke és a fő tér állapota szégyenletes. Sürgetően megoldandó feladatok:
- a 82-es út mentén (pl. a CBA környéke) a hiányosan füvesített területek helyreállítása, útszegély kialakítása
- az önkormányzat környékén a parkolás megoldása (akár a zöldterület rovására), a környezet rendezése
- az alapellátási rendelő előtti parkolás megoldása, különös tekintettel arra, hogy az “udvar” a társasház magántulajdona, amelyet az ott dolgozók parkolására kell fenntartani
- apátság előtti járda felújítása
- az apátsági park (arborétum) kerítésének rendbetétele sürgősséggel a hiányzó kerítések esztétikus pótlása, a meglevő kerítés festése egyeztetve a tulajdonossal
- a fő tér igényes parkosítása, örökzöldekkel, a nyilvános WC kérdésének rendezése
- szeméttárolók kihelyezése a város egész területén
- a kutyasétáltatás és a szabadon lévő kutyák utáni végtermékek begyűjtésének megoldása
5. A helyi járat útvonalának módosítása
Jelenleg a helyi járat útvonala több szempontból is elégtelen. Nem érinti az önkormányzat, a járási hivatal épületét, amelyet a vidékről busszal érkezők gyakran felkeresnek.
A házi orvosi rendelők 500 méterre helyezkednek el a helyközi buszmegállótól ahol a helyi járat legközelebbi megállója is található. Tehát a vidékről és a város távolabbi utcáiból érkező idős, beteg, kisgyermekkel orvoshoz fordulóknak ennyit kell gyalog megtenniük.
A közmeghallgatáson a Bedeco üzem vezetője jelezte, hogy tárgyalásokat folytatnának az ügyben, hogy műszakváltáskor hogyan lehetne megoldani dolgozók utaztatását a gyár területéig.
Feltétlenül szükséges a helyi járat útvonalának módosítása. Megálló kiépítése a házi orvosi rendelő közelében. Ill. annak megvizsgálása, hogy műszakváltáskor milyen feltételek mellett szállíthatja a járat a dolgozókat az üzem területéig.
6. Megfelelő kulturális programok szervezése
A Zircen élő emberek számára jelenleg helyben kevés lehetőség nyílik igényes kulturális programok látogatására. Évek óta nincsen mozi. Színházi előadások, koncertek alig kerülnek megrendezésre. Pedig az igény meglenne, vagy kialakítható lenne.
Sokan úgy gondolják, hogy ennek az oka a megfelelő terem hiánya. Azzal kellene gazdálkodnunk, ami van. Az önkormányzat nagyterme 120 fő kényelmes befogadására alkalmas. Kulturált, az előtte lévő aula alkalmas ruhatár, büfé kialakítására. Kihasználtsága minimális.
Felvettük a kapcsolatot a Mozgó Mozi társasággal. Havi egy alkalommal 4-5 új, alkalmanként 3D-s film vetítésére, iskolai és óvodai szervezett mozi látogatásra lenne lehetőség. Az első alkalommal a szervezett csoportok részvétele sikeres volt, azonban a délutáni, esti előadásokon nagyon csekély volt az érdeklődés. (Sajnálatos, hogy időben nem jelzett műsorváltozás is történt, azonban ígéretet kaptunk, hogy remélhetőleg a jövőben nem fordul elő)
Ennek propagálása, támogatása fontos feladat.
A nyárra partnerek lennének kertmozi szervezésében és a későbbiekben, igény szerint, magyar filmek alkotóival közönségtalálkozók szervezésére is.
Felvettük a kapcsolatot veszprémi és budapesti színházakkal, produkciókkal, akik szívesen mutatnának be igényes darabokat, neves előadókkal. Ez ügyben a továbblépéshez a terem hangosításának, ill. mobil színpad kialakításának a biztosítása lenne szükséges.
A fentiek első lépésként hozzájárulhatnak ahhoz, hogy a városunk iránt érdeklődők és a tervezetten, vagy véletlenszerűen idelátogatók egy igényes kisvárosban érezhessék magukat. Ettől a helyi lakosok közérzete is javul. Ezen túl, részben az idegenforgalom növekedésével, részben a jobb benyomás következtében esetleges munkahelyteremtő beruházásokkal, ill. a meglévők támogatásával a továbblépés lehetőségei is vázolódhatnak.
Rajtam/ rajtunk nem múlik, rengeteg ötletünk van, és várjuk ezeket a lakosságtól is.
Jó lenne, ha a közösségi oldalakon elkezdett „beszélgetések” pozitív hangúak lennének, még ha vannak is vitás kérdések egymástól eltérő álláspontok.
A megvalósításhoz szükséges anyagi források megteremtéséhez pedig reméljük, hogy a város vezetése megfelelő lobbi tevékenységet tud kifejteni.
Dr. Benczik Adrienn