Úgy tűnik, várniuk kell még azoknak, akik a fejlesztéseiket, beruházásaikat uniós pályázati támogatásokkal tervezik megvalósítani. Egy mai hír szerint "Újabb kifogásokkal élt az Európai Bizottság a novemberben benyújtott nyolc operatív programmal (OP) kapcsolatban, részben elutasította azokat és visszadobta a kormánynak."
"Csepreghy Nándor, a Miniszterelnökség fejlesztéspolitikai kommunikációért felelős helyettes államtitkára később cáfolta a hírt. „Az Európai Bizottság és a tagállamok kormányai között létező információs csatornán néhány órával ezelőttig nem érkezett az operatív programok elutasításáról szóló jelzés, mint ahogy korábban sem. Az operatív programokról a múlt héten is egyeztettek Brüsszelben, ahol a bizottság képviselői szintén megerősítették, még decemberben lezárják a magyar javaslatok értékelését. Hét benyújtott, engedélyezésre váró operatív program van jelenleg a bizottság előtt, miután a Rászoruló személyek támogatását lehetővé tevő programot nemrég már engedélyezték."
A 2014-2020 közötti Európai uniós támogatási ciklus (a Széchenyi2020 program) operatív programjainak (OP) felsorolását, ezek tartalmát, a társadalmi egyeztetések menetrendjét és a beérkezett észrevételeket, valamint az OP-ok előzetes értékelésének vezetői összefoglalóit a program honlapján találjuk meg. A pályázókat természetesen az egyes OP-okon belül a konkrét kiírások érdeklik majd (mire, mikor, mekkora támogatástartalommal lehet pályázni), de a fő támogatási területeket az OP-ok tartalmazzák.
Zirc és térsége (valamint általában a vidék) számára nem jó hír, hogy a vidékfejlesztési operatív program, amelyből az előző ciklusban számos fejlesztés valósult meg a térségünkben, még be sincs nyújtva Brüsszelnek.
Azt nem lehet eléggé hangsúlyozni - amit az előző, 2007-2013-as ciklusban csak késve és nem is kellő hangerővel kommunikáltak a pályázati közreműködő szervezetek és a média -, hogy a leendő pályázók (vállalkozások, önkormányzatok, civil szervezetek, magánszemélyek) a fejlesztési elképzeléseiket jó előre dolgozzák ki, esetleg több változatban; ahol lehet, készítsék el terveiket, esetleg szerezzék be az engedélyeket, és ne várjanak addig, amíg megjelenik egy konkrét pályázati kiírás. Sokkal könnyebb egy már kidolgozott elképzelést hozzáigazítani a tényleges pályázati kiíráshoz, mint akkor kapkodni, amikor a pályázati kiírás megjelenik. Az a pályázó, aki a pályázat láttán ötletszerűen vág bele egy fejlesztésbe, sokkal könnyebben esik pályázatíró hiénák áldozatává, akik tetemes díjazás ellenében ígérik meg, hogy határidőre minden elkészítenek és a pályázat biztosan nyerni is fog.
A megfelelő pályázatíró kiválasztása eldöntheti a pályázat sikerét. Feltétlenül olyat érdemes választani, akiről megfelelő referenciát kapunk ismerősöktől. Néha elképesztő történeteket lehet hallani (és tapasztalatokat lehet szerezni) gátlástalan díjazásért dolgozó pályázatíró szervezetekről, ráadásul a pályázatírás díja általában nem is számolható el a pályázatban.
Érdemes ügyelni, hogy ne kerüljünk a pályázati maffia karmai közé (jóllehet úgy tűnik, mintha egyes állami, önkormányzati szervezetek, vállalkozások szándékosan igyekeznének oda). Tanulságos összeállítás olvasható erről az egyik hírportál mai hírében. A hírben hivatkozott táblázat itt letölthető.
Koós Gábor