Az elmúlt év is jelentős változásokat, további lépéseket hozott Veszprém megyében az államigazgatás hatékonyságának növelése, az állampolgárok gyorsabb és színvonalasabb kiszolgálása, a hivatali ügyintézés gyorsítása érdekében – nyilatkozta évösszegző sajtótájékoztató keretében dr. Kovács Zoltán Veszprém megyei kormánymegbízott.
A járási hivatalok zökkenőmentes elindítása volt a 2013-as év legfontosabb feladata – az átvett emberekkel és infrastruktúrával jól kellett gazdálkodni. Azzal a céllal hoztuk létre a hivatalokat, hogy Veszprém megye tíz járásában gyorsabbá és hatékonyabbá váljon az államigazgatás működése, az állampolgárok számára valóban 'járásnyi közelségbe' kerüljön az állam - mondta. Veszprém megyében 55 településen települési ügysegéd is segíti a helyi lakosok ügyintézését. Ennek a rendszernek köszönhetően Veszprém megye lakosságának háromnegyede számára adott a lehetőség arra, hogy államigazgatással kapcsolatos ügyeinek intézését lakóhelyén kezdeményezze.
(Folytatáshoz Kattints a címre!)
A működés első évi tapasztalatait mérlegelve elmondható, hogy a rendszer jól beváltotta a hozzáfűzött reményeket, nincs érdemi panasz az ügyintézésben. A tíz járási hivatalt a tavalyi évben több mint 620 ezer állampolgár kereste fel.
A kormánymegbízott szerint a 2013-as esztendőben további komoly erőtartalékokat sikerült feltárni és mozgósítani a korábban szétaprózottan, fölösleges párhuzamosságokkal működő tizenhat szakigazgatási szerv együttműködésében, valamint a járási hivatalok megalakulásával – azáltal, hogy ezek egységes területi irányítás alá kerültek.
Összességében elmondható, hogy a szakigazgatási szerveink eredményes munkát végeztek. A folyamatos hatósági ellenőrzések mellett a társhatóságokkal végzett akciókban is részt vettek, képzéseket, tájékoztató fórumokat tartottak. A közel 20 ezer lefolytatott ellenőrzés során nem a szankcionálást, a bírságolást, hanem – a szolgáltató jellegű hatósági szerep megvalósításaként – a jogkövető magatartás ösztönzését tűztük ki célként.
Veszprém megyében a járási székhelyeken, illetve Balatonfűzfőn, Berhidán és Herenden működik okmányiroda, amelyek az ügyfélbarát, egyablakos ügyintézés jegyében 2014-ben kormányablakokká alakulnak. Ezek mellett egy további kormányablak nyílik idén Veszprémben, mely a Veszprémi Járási
A megyeszékhelyen működő Kormányablakban az elmúlt évben több mint 9100 ügyfél fordult meg, a legtöbben utazási költségtérítést, ügyfélkapu létesítést és családtámogatási ügyeket intéztek itt.
A sajtótájékoztató keretében dr. Vajda Viktória főigazgató ismertette a Kormányhivatalnál 2013-ban bekövetkezett szervezeti és személyi változásokat. A tavalyi évben bevezetett ügyfélbarát intézkedések közül kiemelte a megyeszékhely okmányirodájának hosszított nyitva tartását, roma referensek alkalmazását, a Kormányablakban intézhető ügykörök megemelkedett számát, mely – miként azt előrevetítette – az újtípusú Kormányablakokban februártól tovább emelkedik.
A főigazgató elmondta, évközben több önkéntes véradást szerveztek munkatársaik részvételével, de a társadalmi felelősségvállalás jegyében részt vettek az árvízi védekezésben és a Te szedd! szemétgyűjtési akcióban is. A Veszprém Megyei Kormányhivatal 2013-ban is sokat tett annak érdekében, hogy az állampolgárok minél szélesebb körben megismerjék a törzshivatal és a szakigazgatási szervek munkáját: nagy sikerrel zárult a Kormányhivatalok Napja országos program, amelyhez a Veszprém Megyei Kormányhivatal is csatlakozott.
A tavalyi év nagy változást hozott a települési önkormányzatok struktúrájában – erről dr. Mikulási Erzsébet törvényességi felügyeleti főosztályvezető nyilatkozott. Elmondta: 2013. március 1-től 10 polgármesteri hivatal és 48 önkormányzati hivatal jött létre a meglévő struktúra átalakítását követően. Az önkormányzatok működésének törvényességi ellenőrzése törvényességi felügyeletté alakult át. A felügyeleti jog szélesebb, mint a korábbi ellenőrzési hatáskör, a felügyeleti eszközök száma és tartalma jelentős változást eredményezett 2012. évhez viszonyítva négyszeresére növekedett a kiadott törvényességi felhívások és egyéb intézkedések száma.
A járások és hivatalaik létrejötte a közigazgatás egészét érintő átfogó reform, a Jó Állam kialakításának egyik mérföldköve volt. Fontos, hogy lehetőség szerint mindenki, aki „ügyes-bajos dolgaival” az államigazgatás szerveihez fordul elégedetten távozzon, hogy érezze, jogszabályi keretek között mindent megtettek ügyének elintézése érdekében. Ugyanez a szemlélet jellemzi a 2014-ben a Kormányhivatal előtt álló feladatok végrehajtását is – derült ki a sajtótájékoztatón.
(Sajtóközlemény)
Beküldte:
Kelemen Gábor sajtóreferens