"Mikor épülhet kerékpárút a vasútállomás és a Robix Hungary között?" - tette fel a kérdést egy zirci olvasó a Napló Online-nak. A cikket a ZircInfo ma délelőtt itt idézi.
2010. január 12-én lakossági bejelentés érkezett: életveszélyes, ahogy az új buszpályaudvarhoz igyekvő szakképzősök a 82-es szélén egyensúlyoznak a terminál északi bejárójáig. Építsen már a város egy átjárót a 82-es terminál felőli árkán keresztül, hogy a gyerekek mielőbb átmehessenek a buszpályaudvar területére.
A Zirci Városüzemeltetés Kft másfél hónap múlva átadta a részben "újrahasznosított" anyagokból készült, egyszerű kivitelű, így viszonylag olcsó, ám a célnak tökéletesen megfelelő átjárót.
Ez az új átjáró 2010. február 23-án. Igaz, azóta a korlátot néhányszor lebirkózták már, többször kellett javítani, de működik, használják.
A Google Utcaképen jól látható: jobbról jön a kitaposott ösvény a Szakképző felől a Cuha-hídon keresztül. Így is kell menni az útpadkán, de utána rögtön átmehetünk a 82-esen az átjáróra.
A piros szaggatott útvonalon jártak az átjáró megépítéséig a szakképzősök a buszpályaudvar felé. Azóta átmennek az átjárón (sárga szaggatott). 175 méter helyett csak kb. 30 métert kell az útpadkán járniuk.
A Tanműhelybe menő és onnan jövő diákok évtizedes problémája nem csak "sötét téli reggeleken", hanem minden napszakban súlyos. Kész csoda, hogy eddig nem történt tragédia. Erre is érkezett már több állampolgári bejelentés.
Ugyancsak 2010-ben kerestünk rá megoldást. A helyszíni bejárás alapján úgy találtuk, hogy a 82-es B (nyugati) oldalán kialakítható egy olyan gyalogút, amely, legalább murvaborítással ellátva, biztonságosan használható lenne a Robix bejárati útig, és csak ott kellene keresztezni a 82-est. A gyalogút hossza a 82-es mentén kb. 350 m, szélessége a feltétlenül szükséges kb. 1,5 m. Az út legnagyobb része önkormányzati vagy állami tulajdonú (MÁV, Közút kezelésű) ingatlanokat érint, és csak egy viszonylag rövid szakaszon egy magántulajdonút, ha egyáltalán (akkori tulajdonviszonyok szerint). A kivitelezés döntően saját erőből (önkormányzat) megoldható lenne.
Az elkészített összefoglaló és javaslat akkor lekerült a napirendről, azóta nem ismert a sorsa. A Napló olvasói levelére adott polgármesteri válaszból az sejthető, hogy kerékpárútként erre a nyomvonalra nincs terv, és ha valamikor meg is valósul, csak második lépésben.
Véleményem szerint a szakképzős diákok "letereléséhez" a potenciális életveszélyt jelentő 82-esről nem kell milliókba kerülő bicikliút (amelyek kilométere egy viszonylag friss Állami Számvevőszék-jelentés szerint 33(!) millió forint országos átlagban).
Ez lehet egy gyalogút nyomvonal a Szakképző felől a 82-es nyugati oldalán a Robix-bejáratig
A Google Utcaképben éppen átjöttünk a Cuha-hídon, ráfordultunk Kardosrét felé a 82-es padkájára. A bal oldalon vezethet a gyalogút.
A vasúti átjáróban vagyunk. Látszik, hogy elegendő széles hely áll rendelkezésre egy gyalogúthoz. A sínpáron nem kell külön gyalogátjárót építeni.
Kijöttünk a vasúti átjáróból, előttünk a távolban a Robix-bejáró. Jól látszik, hogy közvetlenül előttünk az út mindkét oldalán kitaposott a padka - jórészt a diákok tapossák ki. És általában mindkét oldalon egyidőben, az úttesten ekkor el sem fér két szélesebb jármű közöttük. Az út bal oldalán viszont bőséges a hely egy gyalogút számára.
A probléma megoldásához tehát nem kell bicikliút, ha egyszer nincs pályázat (és lesz-e egyáltalán egy fél kilométert sem elérő "szárnyvonalra"?). Az állami ingatlanok kezelőivel rugalmas megállapodás köthető, hiszen nem létesül fix építmény, csak földmunka és murvázás, ami akár pl. padkamegerősítésként is értelmezhető (a terminál átjárójához a közútkezelővel két telefonnal meg tudtunk állapodni). Nem gondolom, hogy a magánterület tulajdonosai megtagadnák a hozzájárulást, ha megtudják, milyen célból épül. Abban is biztos vagyok, hogy felajánlások is érkeznének bőséggel, ha a lakosságot, vállalkozásokat, civil szervezeteket, érdekelt szülőket, intézményeket értelmesen megszólítanánk.
Tudjuk, hogy hány fejlesztés valósult meg a városban rugalmasan kezelt körülmények és szabályok eredményeként, csak azért, mert valaki nagyon akarta. Ez pont egy olyan. Akarni kell, amíg nem késő.
Koós Gábor
Fényképek: Google Térkép Utcakép, Google Föld, KoósG.
Copyright ©Zircinfo.
A zirc.blog.hu oldalon található fotók és szövegek nem kereskedelmi célra, változatlan formában és a forrás (zirc.blog.hu) megjelölésével szabadon felhasználhatók. Üzleti célból más on-line szolgáltatásokban vagy más médián sem egészben, sem pedig részeiben nem publikálhatók és nem terjeszthetők a Zircinfo előzetes engedélye nélkül.