A 2011-es Balaton-kerülésünk és a 2012-es Fertő-tó-kerülésünk után 2013-ra a Tisza-tó körbebiciklizését tűztük ki, ugyanis lassan elfogynak a megkerülhető tavaink az országhatáron belül. A program összeállításának legfontosabb szempontja, hogy a sportteljesítmény, a kaland, az élmény mindegyike ott legyen, különben csak a szenvedés, az egyhangúság, a felnőtt nyűgéhez-bajához alkalmazkodás marad meg a csemete lelkében és fejében. Pedig a vakáció a gyerekeké, és róluk kell szóljon. Ebben az évben is remekül sikerült.
Ébred a természet egy meleg augusztusi reggelen a Tisza-tó felett
A Tisza-tó megkerülésére a legismertebb és leginkább ajánlott útvonalat választottuk: Tiszafüred-Poroszló-Kisköre-Abádszalók-Tiszafüred. Az útvonal hosszára eltérő adatokat olvashatunk (mi nem mértük), 60-65 km-rel kell számolni. Erre két biciklis napot szántunk, abádszalóki éjszakázással. Így az első napon letudjuk az útvonal nehezét, és a második napon már csak a keleti part van hátra (kivéve, ha északi szél fúj, márpedig gyakran, ami miatt a második nap alig könnyebb az elsőnél, ugyanis széllel szemben hajtunk).
A kerékpáros útvonal a Tisza-tó körül (forrás: http://www.holkerekparozzak.hu/tisza-to/tisza-tavi-kerekpartura)
Tovább az élményekre és a gyakorlati tanácsokra ►
A bakonyi dombokon edződött combú kerekező azt kérdezi: Érdemes elutaznom az ország túlsó felébe azért, hogy egy délelőttnyi távolságot lehajtsak? A válasz: Nem érdemes.
Amiért mégis érdemes, az a világ, amely a Bakonyban élők számára ismeretlen, különleges élményeket nyújt. Így is állítottuk össze a közel egyhetes programunkat.
Részletes program:
1. nap: Indulás Zircről a kora hajnali órákban (de tényleg, hogy Budapesten a reggeli csúcs előtt túljussunk). Szándékosan nem vettünk autópálya matricát, mert nem volt sietős. Csákvár-Bicskén keresztül az autópályára Biatorbágynál hajthatunk fel, onnan díjmentes, és Budapestről kifelé a M3-ason a benzinkút után az elágazón forduljunk jobbra az M0-ra (pl. Ferihegy felé), aztán térjünk le az M31-re Gödöllő felé, ott hajtsunk le a régi 3-as útra; ez mind díjmentes autópálya. A régi 3-as főúton megyünk Füzesabonyig, a körforgalomban lemegyünk jobbra a 33-as útra, azon jutunk el Tiszafüredre. A reggel 4 órai indulással, megállás nélkül, betartva minden szabályt, 8 órakor, 285 km után érkezünk meg.
2. nap: Korán reggel indulás kerékpárral Tiszafüredről Poroszló felé a 33-as úton. Azért korán, mert akkor még viszonylag gyengébb a közúti forgalom. Poroszló határában balra rátérünk a tó gátkoronáján futó, aszfaltozott útra, és innen végig (vagyis a Tiszafüredre visszaérkezésig) vagy a gátkoronán (csekély autóforgalom mellett), vagy alacsony forgalmú települési utakon (Kisköre, Abádszalók, Tiszafüred) haladhatunk. Sarud, Tiszanána, Kisköre parti strandjain megpihenhetünk, frissítőket vehetünk magunkhoz. Kb. 40 km után érkezünk Abádszalókra, ahol pótolhatjuk megfogyatkozott készleteinket, strandolhatunk, és itt megalszunk.
3. nap: Abádszalókról visszakerekezünk Tiszafüredre. Útközben Tiszaderzs, Tiszaszőlős kikötőiben, strandjain frissülhetünk.
4. nap: Ellátogatunk Poroszlóra, a Tisza-tavi Ökocentrumba. Választhatjuk ismét a kerékpáros megoldást oda-vissza (mi ezt tettük), de autóval vagy vonattal is átmehetünk, ez utóbbinál egy megálló, 8 perc út.
5. nap: A tiszafüredi városi kikötőben bérelhetünk magunk vezette motorcsónakot, és felfedezhetjük a Tisza-tó lenyűgöző, zavartalan élővilágát.
6. nap: Hazaindulunk. Útközben beiktathatunk egy kb. 40 km-es kitérőt, hogy ha már ott vagyunk, menjünk fel Magyarország tetejére, a Kékestetőre, és élvezzük a TV-torony kilátójából a páratlan kilátást a Tátrától az Alföldig.
Aludni:
Azért választottuk bázisnak a tiszafüredi Thermál kempinget, mert a szállásdíjakban a termálfürdő használata is benne van. Kapunk egy karszalagot, ezzel megyünk át a szomszédos fürdőbe, ahol strand, úszómedence, külső és fedett gyógyvizes medence, szóval minden, ami a pancsoló gyermeknek és megfontoltabb kísérőjének vágya lehet. A kemping nem nagy, csendes, nem bulizós hely, igen rugalmas árképzéssel (pl. ha csak az autó marad, de a sátor megy a biciklivel a körtúrára, csak az autóért kell fizetni; visszaérkezés után ugyanazt a sátorhelyet kapjuk vissza. Elutazási napon pedig akár délutánig is használhatjuk a fürdőt, nem kell kötelezően elhagyni a kempinget.) A vendégek fele biztosan külföldi volt: németek, hollandok, angolok, szlovákok, románok. Biztosan van oka, hogy ilyen messzire jönnek nyugatról, amikor a Dunántúlon is egymásba érnek a termálfürdők.
Abádszalókon is szomszédos a kemping és a (Tisza-tavi) strand, de itt a szállásdíj nem tartalmazza a strandbelépőt, viszont a strand kerékpárosbarát, tehát aki biciklivel érkezik, kedvezményt kap. Ezt ki is használtuk. (Némi szinergia azért elképzelhető lenne. A kemping és a strand közötti kaput csak a személyzet használhatja. Ezért tehát mi, akik megpróbáltatások után (lásd lentebb), izzó hőségben megérkeztünk a kempingbe, felvertük a sátrat, kénytelen voltunk kimenni a kemping külső bejáratán, áttolni a bicikliket a strand külső bejáratához, ott bejelentkezni biciklis belépőként. Mindkét cég az önkormányzaté.)
Lényeg, hogy szállásügyben a Tisza-tó körül mindenki megtalálja az igényeihez és pénztárcájához illőt.
Enni, inni:
A Tisza-tó körül e tekintetben semmilyen bizonytalansággal nem kell számolni. A kerékpárút (gát) mentén a strandok, kikötők büféi, a falvakban a boltok, a városokban pedig minden a vendégeket szolgálja. A tiszafüredi kempingünktől öt percre Lidl, tíz percre Penny, a megszokott kínálattal. A termálstrandon a szokásos büfékínálat.
A kerékpározásra használt utak minősége:
A Tiszafüred-Poroszló közötti 7 km-t a 33-as úton kell megtennünk. Ez komoly kihívás oda-vissza. Az út rossz minőségű, rengeteg kátyúval, amelyeket a dörzsöltebb autósok ismernek, és ezért szlalomoznak, vagy egyszerűen a felezővonalat "láb közé véve" mennek kilométereken keresztül. A tapasztalatlanok azonban váratlan kormánymanőverekkel igyekeznek kikerülni a kátyúkat. A jobb szélre szorított bicikliseknek gyakran kell fékezniük kátyú miatt, ha nem akarnak a hirtelen balra rántott kormánnyal egy éppen előző autó elé kerülni.
Poroszlótól aztán végig viszonylag jól haladhatunk a gátkorona aszfaltján. Kivéve persze, ha a az engedéllyel rendelkező pecás, vagy egyszerűen a szomszédos falvak közötti utat lerövidítő autósok nem szorítják le őket a keskeny aszfaltcsíkról. Az autósok többsége azonban lehajt a padkára biciklisek láttán, és nem is sokkal lépi túl a megengedett 20 km-t (ellentétes tapasztalat: Audi és kisplatós terepjáró, de többször). A gáton azonban lényegesen nagyobb biztonságban érezzük magunkat.
A gátkorona aszfaltja elég jó (a Balaton körüli bicikliút számos szakasza elbújhat mögötte), de több helyen már repedezett, hepehupás, ezekre figyelni kell, mert üti a hátsót rendesen.
Ilyen az aszfaltút a gátkoronán
Kerékpáros szolgáltatások:
Több tájékoztató táblából tudhatjuk, a Tisza-tó kerülő kerékpárút több száz milliós EU-támogatásból jött létre, lassan tíz éve. Ezen, mint a magyar fejlesztési támogatási rendszer állatorvosi lován, pontosan látható, mi vár ránk az elsősorban közjóléti típusú fejlesztéseket érintően: szépen megépítjük, majd az évek során annak rendje és módja szerint leromlik, mert éppen csak az állagmegóvásra nincs pénze a fenntartónak. Néhány helyen még találtunk erősen kifakult EuroVelo táblákat, erődemonstrációként elhajlított útirányjelzőket, de az egész kerékpáros útvonal biztonságos és egyértelmű kijelzése gyakorlatilag nem létezik. Nyilván ezért is találkoztunk itt is, mint a két évvel ezelőtti Balaton-körutunkon, valamilyen túraszervezők által felfestett aszfaltnyilakkal. Az útvonal egyébként nem bonyolult, de tévedtünk mégis el, voltak bizonytalan szakaszok, és ez azért beárnyékolja az önfeledt kerekezést (ó, te jó emlékű Fertő-tavi bicikliút!).
Arra számítanunk kell, hogy ha csak nem cipelünk magunkkal szerszámot, nyűgös lehet egy üzemzavar. A 33-as út eszméletlen kátyúi miatt leszakadt csomagtartót még sikerült használhatóvá tenni egy darab drót, egy gumipók és egy - a párhuzamos vasúti töltésből kölcsönzött - méretes andezitdarab segítségével, de a Tiszanánánál beszedett hátsó defekt már izgalmasabb volt.
A géphez adott univerzális csavarkulcs az első próbálkozásnál szétnyílt, mint egy tubarózsa. Szerencsére a kikötőmester fel volt szerszámozva, és így ki tudtuk szabadítani a kereket. Gumiragasztó ugyan volt a csomagban, de a felfújáshoz autópumpa kellett volna, ami nem volt senkinek a kikötőben. Így hát a kerékkel felültünk az útitárstól átmenetileg lefoglalt gyerekbiciklire, amellyel bekerekeztünk a következő faluba, Kiskörére (5 km), ahol a gumi- és biciklijavító (megérdemli, hogy itt is közzé tegyük: Pócs József, áldassék a neve!), minden egyéb munkáját félretéve semmi perc alatt megragasztotta a gumit, és tett egy új gumit is a kerékbe. Ezzel vissza Tiszanánára, ahol a kikötőmesterrel beszereltük, majd folytattuk az utat újra Kiskörén keresztül (ahol az erőmű hídjának aszfaltozása miatt úttalan kerülőutakra kényszerültünk) az aznapi úti célunk, Abádszalók felé. El lehet képzelni, hogyan estünk be a rekkenő hőségben.
Milyen élmények várnak még?
Hát, természetesen elsősorban a tiszafüredi termálfürdő. Az első napi megérkezésünk után a teljes napot a fürdőben töltöttük. A második napon az abádszalóki strandon próbálkoztunk (ez maga a Tisza-tó), de szél is fújt, hideg is volt. Ezért indultunk már egy sátras éjszaka után tovább. Aztán minden nap az aznapi program megkoronázásaként, és még az elutazás napjának reggelén is a termálfürdő volt a program: játék, úszás- és fejesugrás-gyakorlás, labdázás, ejtőzés a melegben.
A tavaly nyitott poroszlói Tisza-tavi Ökocentrum lenyűgöző élmény. Amit a Tisza-tó ökológiájának a bemutatásával kínál, azt leginkább a bakonybéli Pannon Csillagdának vagy a celldömölki Kemenes Vulkánparknak a tudományos ismeretterjesztésben betöltött szerepéhez tudnánk hasonlítani. Európa legnagyobb édesvízi akváriuma, elképesztően élethű 3D-film a tóról (mintha benne úsznánk!), terráriumok, vidra- és kormoránetetés, ökológiai játszószoba, vízi játszótér, vízi sétány és tanösvény madárlesekkel, GPS-vezetésű csónaktúrák, kilátó. Legalább háromnegyed napos program, amit a csemeték garantáltan nem felejtenek el.
A tó menti kikötők mind kínálnak vezetett és nem vezetett csónaktúrákat. Mi a tiszafüredi városi kikötőben béreltünk egy magunk vezette motorcsónakot, amellyel fél napon keresztül barangoltunk a Tisza-tó zavartalan világában, helyenként olyan körülmények között, mint amilyenek a trópusi őserdőkben lehetnek: éppen csónaknyi szélességű, kacskaringós csatornácskák, ahol csak evezni lehetett, vagy a minden beborító sulyom közötti nyílt vízen, ahol szinte simogatásnyi közelségben haladtunk el a ringatózó sirályok vagy a megfontoltan lépkedő gémek között, a fekete gólyák a fejünket súroló ágon álldogáltak, és hatalmas rablásokkal csobbantak fel a halak körülöttünk.
És ha már ezen a tájon vagyunk, hazafelé ejtsük útba a Mátrát és hajtsunk fel a Kékestetőre. Erre mondják, hogy igaz, hogy kicsi (1014 m), de legalább a miénk. A 3-as főúttól Gyöngyösnél térünk le és ugyanide jövünk vissza.
A kékesi tv-torony, pár száz forintért felliftezhetünk a kilátószintre, és lecsodálkozhatunk az országra.
Költségek:
Komoly tétel a távolság. Az oda-vissza út autóval Zirctől 600 km benzinköltségbe kerül.
Mi alapvetően nomád életmódra rendezkedünk be, tehát sátor, bolti zacskós élelmiszer, naponta egyszer meleg ennivaló a strandon (ha a lángos, debreceni annak tekinthető; ebben az évben a meleg miatt étterembe sem volt kedvünk menni); és bár vittünk eszközt az esetleges kempingkonyhai főzéshez, ahhoz sem volt kedvünk. Így a reggeli kefír-joghurt-kakaós tekercs-sajtos kifli-sajt/felvágott, gyümölcs kijött szupermarket áron. Árban (f)ellensúlyozták ezt a strandbüfék, amelyek bizony - Kelet-Magyarországtól szokatlanul - verték a balatoni árakat: sajtos-tejfölös lángos 490, pár debreceni kenyér és mustár nélkül 530. A tavi strandokon szemérmetlen italárakkal találkoztunk (Abádszalók 500 Ft a korsó Borsodi, máshol 400 egy üdítő), de megbízható alföldi kiskocsma a városban ezt a feléért adta.
A kempingárak igen kedvezőek, az öt éjszaka Tiszafüreden (gyermek, felnőtt, autó, sátor, fürdőbelépő, idegenforgalmi adó) tizenötezren belül maradt, Abádszalók háromezer. A három- és félórás motorcsónakázásunk hétezerbe került.
Még néhány kép kedvcsinálónak:
Nem is láttunk még ilyen óriási tavi kagylókat
A Tisza-tavi Ökocentrum főépülete közelről (előtérben a kormorántanya)...
... és a vízi sétányról fényképezve. A két kis faházikó a sétányról megközelíthető madárvárta. A sétány a tóba levert cölöpökre épített, kétoldalt korláttal ellátott járópalló, amely másfél kilométer hosszan kanyarog a nádasban, és csak a vízen keresztül közelíthető meg, szárazföldi csatlakozása nincs.
A főépület tornyának kilátójából tekintünk vissza az Ökocentrum kikötőjére és mögötte a tóra. Ebből a kikötőből indulnak szinte percenként a kishajók a vízi sétány kikötőjébe.
Mocsári teknősök élvezik az augusztusi hőséget
Árnyékban pihegő nádi farkas
Tisztálkodó pelikán (ne nyúlj be a kerítésen, mert csíp!)
Az óriási akvárium egyik ablaka...
...és alagútja. Felettünk úszkálnak a Tisza hatalmas halai.
Néztél már ekkora harcsa torkába? A haltrófeák kiállításán minden jelentősebb tiszai halfaj legszebb preparált példányait csodálhatjuk meg.
A vízi gyermekjátszótér részlete. Itt gyakorolható a helyes evezőforgatás - ha nem megy, majd besegít egy felnőtt.
A sulyomban vízityúk és csibéi. Mókás látvány, ahogy a kicsik sorra eltűnnek a víz alatt, majd felbukkannak az anyjuk közelében. Gyakorlat teszi a mestert.
Néha egészen közel engedik magukhoz a csónakot
(Videók: WKRaul (2), KoósG (1,3). Képek: WKRaul (9, 10), KoósG (1-8, 11-16))
Copyright ©Zircinfo.
A zirc.blog.hu oldalon található fotók és szövegek nem kereskedelmi célra, változatlan formában és a forrás (zirc.blog.hu) megjelölésével szabadon felhasználhatók. Üzleti célból más on-line szolgáltatásokban vagy más médián sem egészben, sem pedig részeiben nem publikálhatók és nem terjeszthetők a Zircinfo előzetes engedélye nélkül.