Demokrácia, jogállamiság: átmenetileg törölve.
"Tudomásul vette a képviselő-testület az általános iskola átkeresztelését. Az Emberi Erőforrások Minisztériumának Köznevelésért Felelős Államtitkársága hozta meg a döntést a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ véleményezésével, melynek következtében Zirci Reguly Antal Német Nemzetiségi Nyelvoktató Általános Iskola az új név."
Tovább a hatalomgyakorlás természetéről szóló beszámolóhoz ►
A zirci képviselő-testület június 24-ei üléséről a Zircinfora felkerült tudósítás harmadik szűkszavú bekezdése a fenti idézet. Nem váltott ki különösebb izgalmat a hír, talán azért, mert már hozzászoktunk a naponkénti változásokhoz, és lassan már nem vagyunk képesek ezeket követni.
A képviselő-testületi ülések előterjesztései rendben olvashatók a város honlapján, azonban az ülések jegyzőkönyvei ebben a pillanatban pl. több mint két hónapos késésben vannak. Fogadjuk el azonban a tudósítást tényként, tehát a testület elfogadta a névváltoztatásról szóló előterjesztést.
Miért érdemes mégis szóba hozni utólag ezt a dolgot? Azért, mert iskolánk névváltoztatásának folyamata jól példázza az állami és önkormányzati hatalom- és joggyakorlás jelenlegi állapotát.
1. A képviselő-testület először a 2013. február 25-ei ülésén tűzte napirendre "A Reguly Antal Általános Iskola és Előkészítő Szakiskola állami fenntartásba kerülésével kapcsolatos használati szerződés" megtárgyalását. Erre azonban nem került sor ("okafogyottá vált"), "mert a másik fél részéről a jogászok jelezték, hogy át kell dolgozniuk." (a másik fél a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ (hivatalos rövidítése KLIK, de a szerződésről szóló testületi anyagokban következetesen KIK szerepel)).
Az önkormányzat és a K(L)IK közötti szerződést végül ugyancsak a június 24-ei ülésen tárgyalta a testület. Az előterjesztés és a szerződés tervezete elolvasható a honlapon, ennél az előterjesztésnél is fel kell tételeznünk, hogy elfogadta a testület.
Az előterjesztés szerint "A Kormány a Klebelsberg Intézményfenntartó Központról szóló 202/2012. (VII.27.) Korm.rendelet 3. § (1) bekezdése c) pontjában az állami köznevelési közfeladat ellátásában fenntartóként részt vevő szervként, ennek keretében az állami fenntartású köznevelési intézmények fenntartói jogai és kötelezettségei gyakorlására 2013. január 1-jei hatállyal a K(L)IK-et jelölte ki. A köznevelési intézményt azonban a fentiekben idézett 74. § (4) bekezdése alapján Zirc Városi Önkormányzat működteti."
2. A 2011. évi CXC. törvény a nemzeti köznevelésről a következőket tartalmazza:
"83. §
(3) A fenntartó
a) a köznevelési intézmény megszüntetésével,
b) átszervezésével,
c) feladatának megváltoztatásával,
d) nevének megállapításával,
e) vezetőjének megbízásával és megbízásának visszavonásával
összefüggő döntése vagy véleményének kialakítása előtt beszerzi a (4) bekezdésben foglaltak véleményét.
(4)180 A fenntartó (3) bekezdésben foglalt döntése előtt ki kell kérni:
a) az intézmény alkalmazotti közössége,
b) az óvodaszék, az iskolaszék,
c) a szülői szervezet,
d) az iskolai diákönkormányzat,
e) a nemzetiségi nevelés-oktatásban részt vevő intézmény esetén – ha nem rendelkezik egyetértési joggal – a települési nemzetiségi önkormányzat, ennek hiányában az érintett országos nemzetiségi önkormányzat,
f) szakközépiskola és szakiskola esetén a fővárosi, megyei gazdasági kamara,
g) az állami fenntartású szakképző iskola esetén a szakképzésért és felnőttképzésért felelős miniszter,
h) a működtető önkormányzat
véleményét.
(5) A (3)–(4) bekezdésben meghatározott vélemény kialakításához minden olyan információt hozzáférhetővé kell tenni a véleményezési joggal rendelkezők részére, amely a fenntartói döntés meghozatalához rendelkezésére áll. A vélemény kialakításához – az információk hozzáférhetővé tételének napjától számítva – legalább tizenöt napot kell biztosítani az érdekeltek részére."
3. A Hivatalos Értesítő, mint a Magyar Közlöny melléklete 2013. évi 27. száma június 3-án közölte a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ Alapító Okiratát. Ennek 1. melléklete a 198. oldalon hivatalosan közli a zirci iskola új elnevezését.
Mi példázza esetünkben az állam hatalom- és joggyakorlását?
- Hoznak egy törvényt a nemzeti köznevelésről. Ebben jogokat és kötelezettségeket állapítanak meg az államosítandó köznevelési intézmények fenntartója számára. Létrehozzák a fenntartót (KLIK) január elsejétől, amely azonban nem rendelkezik alapító okirattal, így nem csak magát a fenntartót kell napi, operatív döntésekkel irányítani, hanem az irányítása alá rendelt több ezer államosított iskolát és másfélszázezer (?) közalkalmazottat is kézi vezérléssel. Végre elkészül a működést követő harmadik hónap végére visszadátumozott alapító okirat, amelyet a dátumát követő második hónapban közöl a hivatalos állami értesítő. (Ez gyakorlatban azt jelenti, hogy legalább 5 hónapig működött az ország legnagyobb munkáltatója a működését szabályozó legalapvetőbb dokumentum nélkül).
- Ez az alapító okirat tényként közli iskolánk (és az összes többi iskola) új nevét. Amely névváltoztatásokhoz - a köznevelési törvény szerint - iskolatípustól függően 4-8 szervezet előzetes véleményét kell kikérni, legalább 15 nap gondolkodási időt hagyva. Ráadásul, mert az alapító okirat január 1-től érvényes, ezért az iskolánkat is ettől az időponttól hívják az új nevén.
- A névváltoztatást megelőző véleménykérés nyilvánvalóan nem történt meg, ezért a hatalom megpróbálja utólag legalizálni. Felszólítja az önkormányzatot, hogy alakítsa ki véleményét. Az önkormányzat véleményt nem akar nyilvánítani, hanem tudomásul veszi..
Mi példázza esetünkben a önkormányzat hatalom- és joggyakorlását?
Az, amit a képviselő-testületi előterjesztésből az előterjesztő polgármester indoklásából ennek a bejegyzésnek a címében kiemeltem - vagyis a képviselő-testület sem a még szerencsére rendelkezésre álló, sok esetben már csak jelképes hatalmával, sem a jogaival nem élt.
Tanulságos lesz olvasni a honlapra remélhetőleg hamarosan felkerülő jegyzőkönyvet a testületi ülésről. Hogy vajon felmerült-e bármelyik, szavazatát leadó képviselőben,
- hogy mi indokolja a névváltoztatást?
- hogy mi indokolja pontosan ezt a nevet? Mitől lesz a Reguly hirtelen "német nemzetiségi nyelvoktató", és miért nem pl. "vezető világnyelveket oktató"?
- hogy miért nem kérdezte meg a polgármesteri hivatal a rendelkezésre álló szűk határidőben a város közösségét, mi a véleménye az új névről, vagy van-e jobb javaslata valakinek?
- hogy megkérdezze képviselőtársait, tényleg ők is úgy gondolják, hogy ez a legjobb név?
- és hogy ha nem, akkor miért nem terjeszt be módosító javaslatot egy képviselő, hogy nem, mi nem akarjuk ezt a nevet?
- hogy miért kell a testületnek asszisztálni egy nyilvánvalóan jogellenes, az állam által kikényszerített, álságos procedúrához?
- hogy vajon az intézmény alkalmazotti közössége, a diák-önkormányzat, a szülők közössége, a nemzetiségi önkormányzat nyilvánított-e érdemi véleményt, vagy leragadt annál a kétségkívül igen kényelmes, konfliktuskerülő, stresszoldó, beletörődő hozzáállásnál, hogy széllel szemben nem lehet, és ezért "csak a tudomásulvételről tud határozni legfeljebb"?
Ezt a bejegyzést a sajtóban szaporodó hírek váltották ki. Úgy tűnik, hogy sokan csak most kezdenek eszmélni, mi is lett iskolájuk eddigi nevével.
Koós Gábor
Néhány link:
http://hvg.hu/itthon/20130722_A_nagy_iskolaatnevezes_a_Klik_szinte_mind
http://www.delmagyar.hu/szeged_hirek/atnevezte_a_klik_az_iskolakat/2342488/
http://www.nepszava.hu/articles/article.php?id=663901
http://hvg.hu/velemeny.nyuzsog/20130724_Tilt_tur_tamogat_atnevez_kijelol#rss
* Ilyen gyorsan még nem kaptunk olvasói visszajelzést. A kérdés így szól:
És akkor ha a képviselő-testület egyetlen tagja sem tenné fel ezeket vagy hasonló kérdéseket, akkor ettől ők még nyugodt lelkiismerettel hajtják álomra a fejüket? (a közölhetőség szempontjai szerint finomított szövegkörnyezet).
* Egy hivatalos, ám igen béna magyarázat (vajon hány Reguly iskola lehetett korábban?)
http://www.origo.hu/itthon/20130722-klik-azonos-nevu-iskolak-nem-lehetnek.html
Copyright ©Zircinfo.
A zirc.blog.hu oldalon található fotók és szövegek nem kereskedelmi célra, változatlan formában és a forrás (zirc.blog.hu) megjelölésével szabadon felhasználhatók. Üzleti célból más on-line szolgáltatásokban vagy más médián sem egészben, sem pedig részeiben nem publikálhatók és nem terjeszthetők a Zircinfo előzetes engedélye nélkül.