Mit kell tudni a Magyarországon 30 év után újból elindult járási rendszerről és magáról a zirci járásról?
A második Orbán-kormány alapvető feladataként határozta meg az állam újjászervezését és ezen belül a közigazgatás reformját. A válság ráirányította a figyelmet arra, hogy a közigazgatás szervei gyakran költségesen és rossz hatásfokkal működtek, aminek megváltoztatása valamennyiünk közös érdeke. Az államot ezért egyrészt egyszerűbbé, másrészt hatékonyabbá kell tenni.
(Folytatáshoz kattints a címre!)
2011-ben a kormány közzétette a Magyary Zoltán Közigazgatás-fejlesztési Programot: a kormány célja a Jó Állam megteremtése volt. Az állam attól és akkor tekinthető jónak, ha az egyének, a közösségek és a vállalkozások igényeit a közjó érdekében és keretei között a lehető legmegfelelőbb módon szolgálja. A minisztériumok számának csökkentését és átszervezését, a megyei közigazgatási hivatalok elindítását, majd a megyei kormányhivatalok létrejöttét és a kormányablakok megnyitását követően a közigazgatási reform következő lépcsőjeként 2013. január elsejével 30 év után újra elindult a járási rendszer Magyarországon.
Veszprém megye esetében teljes konszenzus volt az országgyűlési képviselők között abban, hogy milyen legyen az új járási rendszer. A kialakítás során minden tekintetben figyelembe vettük a 30 km-en belüli elérhetőséget, a területi határokat, a leendő körjegyzőségeket illetve a települések érdekeit, hogy azok mit szerettek volna – a 2000 fő lakosságszám feletti hivatalok kialakításánál.
A társadalmi egyeztetést valamint a járási koncepció kidolgozását követően a fővárosban mind a 23 kerületben, vidéken 175 helyen jött létre járási hivatal; Veszprém megyében 10 járás alakult az itt található 217 települést összefogva.
A zirci járás 15 települést foglal magában, a járási székhely Zirc. A járás települései: Bakonybél, Bakonynána, Bakonyoszlop, Bakonyszentkirály, Borzavár, Csesznek, Csetény, Dudar, Lókút, Nagyesztergár, Olaszfalu, Pénzesgyőr, Porva, Szápár, Zirc.
Mi a feladata és hogyan épül fel a Zirci Járási Hivatal?
A járási hivatalok feladata a megyei szintnél alacsonyabb szinten intézendő államigazgatási feladatok ellátása, ezáltal megvalósul az állami és az önkormányzati feladatok szétválasztása. A kormányhivatal és az önkormányzatok megállapodásban rögzítették a járási hivatalhoz kerülő köztisztviselők létszámát és az ingyenesen használatra átvett ingatlan és ingó eszközöket; az önkormányzati képviselőtestület jóváhagyását követően. A Zirci Járási Hivatal 26 fővel kezdte meg működését, melyből 2 fő tartós távollévő.
Zirci Járási Hivatal felépítése
Törzshivatal:
- Okmányirodai osztály (kormányablak 2013 IV. negyedévében, közel 1000 ügykörrel)
- Hatósági osztály
Járási szakigazgatási szervek:
- Járási gyámhivatal
- Járási állategészségügyi és élelmiszer ellenőrző hivatal
- Járási munkaügyi kirendeltség
Mennyiben változik ezáltal a lakossági ügyintézés? Kihez fordulhatnak az állampolgárok ezután ügyeik intézésénél?
Mindezeknek megfelelően januártól a lakossági ügyintézés oly módon változik, hogy a helyi ügyeket továbbra is az önkormányzatnál, az államigazgatási ügyeket pedig a járási hivatalban lehet intézni.
Járási hivatalhoz tartozó ügyek:
- okmányirodai feladatok
- egyes gyám- és gyermekvédelmi ügyek
- egyes szociális igazgatási ügyek
- családtámogatási ügyek
- köznevelési feladatok
- menedékjogi ügyek
- építésfelügyelet, építéshatósági feladatok
- egyéni vállalkozói igazolvány engedélyezése
- egyes kommunális, állategészségügyi hatáskörök,
- helyi védelmi bizottságok vezetése
- szabálysértési feladatok
Jegyzőhöz tartozó ügyek:
- birtokvédelmi eljárás
- hagyatéki eljárás
- anyakönyvi igazgatás
- adóigazgatás. adóvégrehajtás
- egyes építésügyi igazgatási feladatok
- kereskedelmi engedélyezés
- parlagfű mentesítés
- iparigazgatás
- önkormányzati rendelethez kötődő szociális támogatások
- gyermekvédelmi támogatások
- helyi állattartás szabályozása
A Zirci Járási Hivatal Okmányirodai Osztálya, Hatósági Osztálya, valamint a Járási Gyámhivatal az alábbiak szerint tart ügyfélfogadást:
Hétfő: 8.00-16.00
Kedd: nincs ügyfélfogadás
Szerda: 8.00-17.00
Csütörtök: nincs ügyfélfogadás
Péntek: 8.00-13.00
2013. év végére kiépítésre kerül a Kormányablak hálózat, országos szinten 250-300 kormányablak nyílik. A hálózat lényege, hogy az összes állammal kapcsolatos hatósági ügyüket egy helyen tudják majd intézni az állampolgárok, akár 1000 ügykörben. Veszprém megyében jelenleg a megyeszékhelyen működik csak kormányablak, de év végére valamennyi járási székhelyen, Veszprémben még két helyszínen, illetve Balatonfűzfőn, Berhidán és Herenden nyílnak meg integrált kormányzati ügyfélszolgálatok, így a megyében összesen 15 helyen. Zircen is elérhető lesz tehát az egyablakos ügyintézés lehetősége, reményeink szerint az év végére. Jelenleg a kormányablakok technikai feltételeinek kialakítása, illetve az ügyfélszolgálati munkatársak képzése zajlik.
A járás hét településén – Bakonybélben, Bakonynánán, Dudaron, Bakonyszentkirályon, Nagyesztergáron, Csetényben és Olaszfaluban – települési ügysegédek segítik helyben az állampolgárok ügyintézését. Az ügysegédek a közös hivatalok épületében tartanak ügyfélfogadást, így az állampolgároknak nem kell minden esetben beutazniuk Zircre, hanem bizonyos kérelmeket helyben is benyújthatnak.
Az ügysegédek 2013. január 2-tól az alábbi időbeosztás szerint tartanak kihelyezett ügyfélfogadást a helyi hivatalokban:
Település |
Ügysegéd |
Hétfő |
Kedd |
Szerda |
Csütörtök |
Bakonybél |
Palkovics Ferencné |
|
13.00-16.00 |
|
8.15-11.45 |
Bakonynána |
Holl Edina |
|
13.00-16.00 |
|
8.00-11.45 |
Dudar |
Holl Edina |
|
8.00-12.00 |
|
12.30-16.00 |
Bakonyszentkirály |
Jakab Erzsébet |
8.00-11.30 |
|
13.00-16.00 |
|
Nagyesztergár |
Jakab Erzsébet |
13.00-16.00 |
|
8.20-12.00 |
|
Csetény |
Szirbek Ramóna |
13.20-16.00 |
|
8.15-12.00 |
|
Olaszfalu |
Szirbek Ramóna |
8.00-11.45 |
|
13.00-16.00 |
|
Kropf Miklós,
a Zirci Járási Hivatal vezetőjétől kapott információk alapján összeállította:
Kelemen Gábor sajtóreferens