Farkasordító hidegben Veszprémbe szólított a családi ügyintézés. A jeges utak, a mindennapi közúti balesetek óvatosságra intettek. Vonatjegyet váltottam Győrött, Gabriella napján.
Vonatunk elindult, a csillámló hópelyhek hullása közben egyenletes ritmusban döccent az egyik sínről a másikra. A porcukorhoz hasonló hóval beszórt tájon a búzavetéseken őzek legelésztek, a hihetetlen zöld repceföldekről fácánok röppentek fel a vonat zajától megijedve.
Veszprémvarsány állomást elhagyva gyümölcsösök között haladt a cseh származású Piroska motorvonat. Bakonyszentlászló után jöttek a Fenyőfő-környéki savanyú homokot kedvelő fenyvesek. Vinye-Sándormajor egykor híres fűrészüzemét elhagyva már igazi Cuha-patakot kerülgető, alagutas, hidas, hegyvidéki erdős emelkedő jött. A Porva-Csesznek-i vasútállomással szemben a turistaszállást bárki kibérelheti. Valamikor filmet forgattak itt, Moór Mariann alakította a vasútállomás-főnök feleségét. Milyen csinos volt!
Zircen már a vasútpálya mindkét végén bakterok ügyelték zászlóval a jövő-menő vonatokat. De sok barna szenes vagon begördült ide egykoron a közeli dudari szénbányából! A zirci apátság most felújított arborétumának hatalmas fái mellett vezetett el az utunk. Ha kis időre kiszállunk Zircen, nemcsak a hatalmas fákat csodálhatjuk meg, hanem a ciszterek egyedülálló, fából készült berendezésű könyvtárát! Tudja azt kedves utazó, hogy a könyvtár faburkolata a Bakonyban termett összes fafajból készült? A második világháborúban egy lelőtt repülőgép motorja a könyvtár tetejét beszakítva majdnem felgyújtotta az értékes anyagot? A jámbor szerzetesek halálmegvető bátorsággal oltották el a tüzet a III. Béla által alapított francia származású ciszterci monostorban. Ki volt III. Béla? A bizánci udvarban nevelkedett Árpádház-i uralkodónk. Mánuel császár fiú utód nélkül úgy nevelte őt, mint császári örököst. Isteni csoda révén Bizánc-Konstantinápolyban mégiscsak megszületett az oly soká várt fiú. Leendő királyunk az esemény után hanyagolva lett és magyar főurak kérésére hazatért. A papság ódzkodott az ortodoxia miatt, végül is felkenték, királyunk lett szerencsére! Bevezette az írásbeliséget a kancellárián, majd apósa, Mánuel halála után (mivel a bizánci birodalom biztonságtechnikáját is megtanították neki a Boszporusz partján) Nándorfehérvár elfoglalásával megkezdte hódítását a déli végeken.
Zircről csak még egy szót! Tudja azt a nyájas utazó, hogy Zirc a legmagasabban fekvő magyar város? A jó levegőt a Kőris-hegy felől állandóan fújó bakonyi szél biztosítja.
Zirc állomást követően, hatalmas burgonyatárolókat elhagyva ismét szántóföldek következtek. Lókút megálló romjai után Eplényt először hátulról, majd az utat keresztezve egyre alulról is elhagyva befutunk az állomásra. Ismét erdő, átjáró, majd a galagonyás bozótok után a karsztgyep következett egy-két kiszáradt, pompás ökörfarkkóróval. A „gyerekei” földre fagyott levéllel tőlevélrózsa állapotban várták a tavaszt. A széles földutak, hatalmas térség már a Monarchia óta katonai gyakorlólőtérként szolgál. A közeli Gulyadombon, nyáron sikló ernyősök gyakorlatoznak. A nagy kanyar véget ért, befutottunk Veszprém állomásra.
A Győr-Veszprém vasútvonal megmentett vonal, a festői Cuha-völgy civiljei felemelték a szavukat érte. A VONAT NEM VÁR, halad tovább minden környékbeli örömére. És hogy miért döccen akkorákat? Hát Istenem, a síneket 1988-ban gyártották Diósgyőrött, legalábbis ezt láttam a Győr-Szabadhegy-i állomáson. És még milyen jó sínek ezek!...
György László írása
(Győr, 2012. december 13.)
Beküldte:
Kelemen Gábor sajtóreferens