Több százan ünnepelték Zircen a Bakonyvasutat – nosztalgiázásra is volt lehetőség
A Győr-Veszprém vasútvonalat sem kerülte el az országban végigsöprő járatritkítás, de a „Cuha-völgyi” civilek újból megmozdultak, így nem a minisztériumi javaslat lépett életbe április 15-én, hanem az utasok igényeihez jobban igazodó megoldást sikerült találni. Azok tehát, akik szombaton kilátogattak a zirci állomásra, nem csak a – már egy ideje végleges műemléki védettséget élvező – vasutat, hanem annak megmaradását is ünnepelték egy nosztalgiavonat társaságában.
A szombati időjárás tökéletesen illusztrálta a vasútvonalunk körül már hosszú évek óta fennálló helyzetet: hol beborult az ég, hol kisütött a nap. Ezen az áprilisi délutánon a napsütés volt az erősebb, fekete felhők csak azért gyülekeztek a vasút felett, mert azon egy gőzvontatású szerelvény közlekedett. Szorgalmasan lapátolta a szenet a fűtő a mozdony tetején, amikor – széleskörű társadalmi érdeklődés mellett – Egervölgyi Dezső, a Zirci Országzászló Alapítvány kulturális felelőse megnyitotta az ünnepséget. Először is a 11. számú vonal érdekében fellépő Cuha-völgyi Bakonyvasút Szövetséget méltatta a szónok: az alapítók nem azért hozták létre ezt a szervezetet, mert gyermekkorukban a karácsonyfa alatt nem találtak kisvasutat, és az akkor elszenvedett lelki traumát most akarják nagy és igazi vasúttal pótolni. Hanem gátat akartak állítani annak a totális, romboló gyakorlatnak, melynek célja volt, hogy mindent fel kell számolni, ami nem nyereséges. A szövetség ezzel a gyakorlattal ment szembe, és élére állt a mögéje felsorakozó támogatóknak. Nagy a felelősségünk, jelen tevékenységünk határozza meg gyermekeink, unokáink jövőjét – mondta Egervölgyi Dezső. Hozzátette: a célok eléréséhez barátokra, támogatókra leltek, a jelenlévő miniszter úr és az országgyűlési képviselő hölgyek és urak is a civilek mellé álltak. „Legyen ez az összefogás zöld vonala!” – szólított fel a szónok.
Dr. Navracsics Tibor miniszterelnök-helyettes többször kiállt a Győr-Veszprém vasútvonal mellett, amikor azt fel szerették volna számolni. Elmondta: nem gondolta volna, hogy egyszer majd a saját kormányukkal szemben is meg kell védeni a vonalat. Reményét fejezte ki, hogy elmúlnak azok az idők, amikor egyáltalán tervek merülnek fel a személyszállítás megszüntetésére. – A megjelentek tömegéből látható, hogy igenis szükség van erre a vasútvonalra – mondta a kormány képviselője. Hozzátette: a műemléki védettség, az ipari műemlék-jelleg, és azok a tájak, amelyeken keresztülhalad a vasútvonal, önmagukban is elegendő indokot szolgáltatnak arra, hogy fenn kell tartani a vonalat. Köszönetét fejezte ki a Cuha-völgyi Bakonyvasút Szövetségnek és Talabér Márta országgyűlési képviselő asszonynak, aki – elmondása szerint – teljes befolyását latba vetve küzdött a vonal megmaradásáért. „Bízzunk benne, hogy eljönnek azok az idők, amikor nem csak a megtartásban, hanem a vasútvonal fejlesztésében is gondolkodhatunk. Akkor is segítünk, itt leszünk, együtt leszünk!” – zárta szavait a miniszter.
Bödecs Barnabás, a Bakonyvasút Szövetség elnöke először is megemlékezett Bakács Lászlóról, a Hír Televízió napokban elhunyt győri tudósítójáról, aki számos riportot készített a vasútról, s együtt küzdött a civilekkel annak megtartásáért. – A kormányra nehezedő költségvetési nyomás miatt több vasútvonalon ellehetetlenült a közlekedés, de a Veszprém és Győr közötti vonalon sikerült április 15. után is fenntartani egy olyan menetrendet, amely a költségcsökkentési elvárásoknak eleget tesz, és egyben az utasok hosszú távú érdekeit szolgálja, akár hivatásforgalom, akár turizmus szempontjából – mondta az elnök. Hozzátette: ennek elérésében nagy szerepe volt a szövetség mellett Talabér Mártának és Kara Ákosnak, a térség országgyűlési képviselőinek, dr Fónagy Jánosnak, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium államtitkárának és dr. Navracsics Tibornak. Az elnök köszönetet mondott a MÁV Zrt. jelenlévő képviselőinek, Csilléri Bélának és Tóthné Temesi Kingának, akik szintén segítették a civilek munkáját.
Berki Zoltán, a szövetség ügyvivője emlékeztetett arra: az előző kormány idején – 2004-2006-2009-ben – háromszor is történt kísérlet a személyszállítás megszüntetésére a 11. számú vonalon, ami részben sikerült is, de az új kormány 2010 júliusában újra meg tudta nyitni teljes hosszában a vasútvonalat. Az ügyvivő utalt rá, hogy a vonal tavaly az ideiglenes után megkapta a végleges műemléki védettséget, s mint örökségnek, a fejlesztésén kellene gondolkodni, nem a megszüntetésén. Hogy ez mégis, s ennek a kormánynak az idején is megtörtént, azt azzal magyarázta Berki Zoltán: – A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium apparátusában még mindig ott ülnek azok, akikkel már többször hadakoztunk a vonal megmentéséért. Nem kellett Sherlock Holmes-nak lennünk ahhoz, hogy megtudjuk, ismét ők állnak mindennek a hátterében. Arról is beszélt, hogy járatritkítással nem lehet költséget csökkenteni, sőt, ha a közösségi közlekedést vesszük igénybe, azzal a költségvetést támogatjuk. Azt kérte, hogy világítsák át azokat a szervezeteket, amelyek ezeket a javaslatokat teszik a kormány asztalára. Az ünneplő közönségről azt mondta: jelenlétükkel a rozsdás sínek ellen demonstrálnak. „Maradjon fenn ez az összefogás, s legyen végre változás a Cuha-völgyi Bakonyvasút életében!” – zárta szavait az ügyvivő.
Ottó Péter, Zirc város polgármestere, dr. Navracsics Tibor miniszterelnök-helyettes és Bödecs Barnabás, a Cuha-völgyi Bakonyvasút Szövetség elnöke felavatták az állomásépület előtt létesített kerékpártárolót, majd a szervezetek képviselői megkoszorúzták a vasúti emléktáblát és gróf Széchenyi István emlékművét. Az ünneplő közönség elénekelte a Himnuszt. A helyszínen sok üres babakocsit lehetett látni: a gyermekek az édesapák nyakából integettek a gőzösnek, amely felsikoltott, s teraszán egy szál orgonavirággal tovalüktetett Veszprém felé…
A Cuha-völgyi Bakonyvasút Szövetség sok ember örömére ezúttal is megszervezte a nosztalgiautazást
Gőzvontatású szerelvény – Siemens vonat – Nyitott kocsis utazás
Bödecs Barnabás, a Bakonyvasút Szövetség elnöke a MÁV Start vezetőségét arra kérte, hogy ha ideiglenesen is, de helyezzenek át Siemens Desiro motorvonatot a Budapest-Esztergom közötti szakaszról a Győr-Veszprém közötti szakaszra, hiszen tudomásuk szerint annak bizonyos részén – a felújítási munkálatok miatt és alatt – kevesebb szerelvényre lesz szükség. Reményét fejezte ki, hogy jövőre is tudnak majd indítani nosztalgiavonatot. Berki Zoltán ügyvivő az erdélyi kisvasúthoz hasonlóan a nyitott kocsis közlekedés lehetőségét vetette fel a Cuha-völgyben, amely „a Dunántúl Szalajka-völgye”. A vonal turisztikai jelentőségét ez nagymértékben megnövelné – mondta, s mint turisztikával foglalkozó civil beszélt arról is, hogy Eplényben a falun belül nincs megállóhelye a vonatnak, pedig ez a sípálya miatt is szerencsés volna.
Kelemen Gábor sajtóreferens