A Veszprém Megyei Kormányhivatal Munkaügyi Központja önkormányzati fórumokat tart a kirendeltségek vonzáskörzetébe tartozó önkormányzatok és intézményeik részére a közfoglalkoztatás 2012. évi feltételeiről és lehetőségeiről.
Talbér Márta
Funkciók: országgyűlési képviselő (Fidesz), frakcióvezető helyettes (Fidesz), alelnök (Ifjúsági, szociális, családügyi és lakhatási bizottság), bizottsági tag (Lakhatási albizottság
és Az elmúlt nyolc év kormányzati intézkedéseit vizsgáló albizottság), polgármester (Várpalota, bár ez nincs jelezve a parlamenti honlapon)
Benyújtott önálló indítványok száma: 4
Benyújtott nem önálló indítványok száma: 33
Felszólalások száma: 21 (118 perc 27 mp)
Jövedelem/hó: 1.518.970,- (bruttó)
Ingatlanok: Berhida (telek lakóházzal), Bakonyjákó (2 db telek), Eplény (telek)
Megtakarítás: 2,5 millió (bankbetét)
Tartozás: 2,7 millió (pénzintézettel szemben)
Autó: KIA Sportage (hobbi terepjáró, 5 és 8 millió között van az ára felszereltségtől függően)
Felszólalásai főleg a költségvetési törvényhez és a megváltozott munkaképességű személyek ellátásairól és egyes törvények módosításához szóltak.
Vajon benne lesz a csökkentett létszámú Országgyűlésben is?
"Az pedig, hogy munkát keresnek az emberek: az emberek nem 2011-ben kezdtek el munkát keresni, tisztelt képviselő asszony és képviselő úr, sokkal régebben, és ezért van akkora munkanélküliség, amekkora, mert önök úgy kormányoztak 8 éven keresztül, ahogy!"
"Ha figyelte a korábbi döntéseinket, akkor tudja, hogy a családi adókedvezmény tekintetében jelentős lépést tettünk. Azt pedig polgármesterként tudom, hogy ez mivel járt nagyon sok család esetében, amit önök ugyan szívesen elhallgatnak, mármint az ellenzék, de igenis azok, akik dolgoznak és gyermekeket nevelnek, ettől az évtől jelentős mértékben jobban járnak, több pénzt tudnak hazavinni, többet tudnak a gyermekeikre fordítani."
"Az pedig, hogy az államadósság visszafizetésére kívánjuk fordítani? Igen. Mert ha nem ezt tesszük, akkor ellehetetlenül az ország, és végünk van, nem nekünk, az országnak."
Mivel itt ugye a közfoglalkoztatásról van szó, és nem arról, hogy egyébként a szerencsésebb, még állással rendelkezők mennyivel kaptak most kevesebbet, hadd tereljem vissza a beszélgetést a közfoglalkoztatás témájára.
2010-ben, még a zirci polgármesteri hivatal köztisztviselőjeként, többek között a városi közfoglalkoztatásban részt vevők napi munkájával is kapcsolatban lévőként, megéltem a a közfoglalkoztatási "rendszerváltást".
A 2011. januárjától bevezetett új rendszer véleményem szerint egy társadalmi-szolidaritási szempontokat figyelmen kívül hagyó, a gazdasági hatékonyság szempontjait hibás módon értelmező rendszer volt, amely egyéni és családi tragédiák tömegét okozta. Példák sorát tudnám felhozni Zircről, hogy - az új rendszer által országos szinten elért több tíz-, talán százmilliárdos nagyságrendű költségvetési "megtakarítás"-on túl - mekkora veszteséget okozott a településeknek. Ezt minden polgármester pontosan tudja, csak nem illik erről beszélni - az okokat nem részletezem.
Aki tehát ma a közfoglalkoztatás "sikeréről" beszél, az egyszerűen nem mond igazat. És egyetlen olyan koncepció sem látszik, amely hatékonyabb, humánusabb, szociálpolitikai szempontból szakszerűbb alternatívát kínálna, mint a 2010 decemberében meghalasztott rendszer - pedig nagy szükség lenne rá, és azt ezzel a hírrel megszólított összes közreműködő pontosan tudja.
Koós Gábor, a közfoglalkoztatással is foglalkozó egykori köztisztviselő
@Atyavilág: A képviselőnő munkássága nemcsak áttételesen érinti a közfoglalkoztatást, mert azt gondolom, az erről szóló 2011. évi CVI. törvényt ő is megszavazta. A közfoglalkoztatás erősen szociális téma is egyben, s ő az ezzel foglalkozó bizottságban alelnök, végzettsége szerint pedig szociálpedagógus. Ezért helyeztem ide a kommentem, mert érdemes tudni a tevékenységéről. Mert valljuk be, ő nem felkapott szereplő a médiában, ha jól emlékszem a magánnyugdíj biztosítókkal kapcsolatban nyilatkozott párszor. Még egy megjegyzés: működése során helyi témát csak a Bakonyerdő Zrt kapcsán vetett fel, amennyiben annak szocialistákhoz kötődő tulajdonosi hátterét firtatta.
Akkor a témához. Az új közfoglalkoztatási rendszer indokolatlanul szigorúbb lett. Szerintem elsődlegesen a forráskivonás lebegett a törvényalkotók szeme előtt.
"Ezt minden polgármester pontosan tudja, csak nem illik erről beszélni - az okokat nem részletezem." Akkor majd én: pártérdekek, felesleges óvatosság, félelem miatt nem kritizálja a polgármesterek többsége. Kérdem én, akkor hol a település érdeke, amit képviselniük kéne? Jelzem, Talabér Márta is polgármester.
Az utolsó előtti mondatban feltett kérdésed költői. A település (ország) érdeke az, amit a demokratikus választáson a nép által felhatalmazott képviselők (önkormányzati, parlamenti) annak tartanak. Ez naponta halljuk-tudjuk a közmédiából.
A témához fűzött megjegyzéseid természetesen indokoltak.
A kormány százezreket vezet vissza a munka világában. Tegnap mondta Orbán Viktor, hogy az idén több mint kétszázezren jutnak közmunkához. Ez óriási eredmény!!!! A Talabér Márta pedig igenis kiáll az övéiért, mind képviselő és mind polgármester egyformán. Arról, hogy a cégek a fizetési kompenzációt nem csinálják meg, annak nem ő az oka. A főnöknél kell panaszkodni!
@papírkutya100: "A Talabér Márta pedig igenis kiáll az övéiért, mind képviselő és mind polgármester egyformán."
Nagyszerű, örülök neki! Ha példával/példákkal illusztrálnád, egyből közelebb hoznád a választóihoz, teljesebbé válna a kép munkásságáról.
2010. április 22.
„…Orbán Viktor szerint, aki tíz éven belül egymillió munkahelyet ígért…”
A Nemzetgazdasági Minisztérium az új közfoglalkozatási rendszerről 2011-től:
„..Rövid időtartamú közfoglalkoztatás: Ebben a formában évente 170 000 ember foglalkoztatása valósulhat meg.
Hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás: Évente mintegy 15 000 fő bevonása lehetséges ebbe a programelembe.
Vállalkozás részére bérpótló juttatás: Éves szinten 25 ezer fő dolgozhat ebben a formában.
Országos közfoglalkoztatási programok: Erre a programelemre biztosított forrás a vállalkozói igények függvényében mintegy a 9000 fő foglalkoztatását teszi lehetővé…”
(ez összesen éppen mintegy 220 ezer fő).
2011. február 24.
Országértékelés: „A közmunkaprogramok, az Új Széchenyi Terv, a duális szakképzés bevezetésétől azt várjuk, hogy mozgásba hozzák a gazdaságot és így 2014-ig fokozatosan elérhetővé válik 300.000 új munkahely”megteremtése.”
És a valóság
Statisztika a foglalkozatás alakulásáról:
„…A tavaly (2011) szeptember-novemberi időszakban 3 millió 870 ezer fő volt a foglalkoztatottak létszáma, 42 ezer fővel több, mint az előző év azonos időszakában…
…Suppan Gergely, a Takarékbank elemzője azt írta gyorselemzésében, hogy a foglalkoztatottak számának emelkedése feltehetően nagyobb részt a közmunkaprogramok felfutásának köszönhető…
Az állástalanok száma az egy évvel korábbival lényegében megegyezett, 460 ezer fő volt, ami 10,6 százalékos munkanélküliségi rátát jelent.”
Namármost: ha az egy évvel azelőtti (2010.szeptember-november) adatokhoz képest a foglalkoztatottak száma 42 ezerrel több volt, és ez „feltehetően nagyobb részt a közmunkaprogramok felfutásának köszönhető”, akkor hány új munkahely is teremtődött egy év alatt? És ezek közül hány volt közmunkahely? Mind a 42 ezer? Vagy - a „nem közmunkahely”-ek megszűnése árán – ennek a duplája? Még ha így is lenne, akkor is legfeljebb 40%-a teljesült a közfoglalkoztatás rendszerének nagyívű átalakítása eredményeként.
És Zircen?
2009-ben 44 fő közcélú foglalkoztatottról adhatott számot az önkormányzat.
2010-ben 90 főt összesen 645 munkahónapban foglalkoztattunk, többségüket teljes munkaidőben, és nagyon sokukat teljes évben. A zirci intézményvezetők pontosan meg tudják mondani, mekkora segítséget jelentettek számukra a közcélú foglalkoztatottak, és milyen sokkoló volt megtudni a 2010. december elsején a Polgármesteri Hivatalban tartott tájékoztatón, hogy nem csak hogy nem tudják megtartani a döntő többségükben bevált közcélú foglalkoztatott munkatársaikat, hanem akit egyáltalán megtarthattak, azokat is legfeljebb 4 órában, legfeljebb 2-4 hónapig. Városi szinten alig néhány olyan közfoglalkoztatott megtartására maradt lehetőség, akiket ennél nagyobb napi munkaidőben, és hosszabb ideig lehetet foglalkoztatni.
A kormányzati támogatás radikális csökkentésének eredményeként a zirci közfoglalkoztatás kapacitása töredékére esett vissza, és ez a helyzet a mai napig fennáll. A 2012-re tervezett intézkedések a nagyságrendeken lényegesen nem változtatnak.
Tehát szó sincs arról, hogy több közcélút foglalkoztatnánk, szó sincs arról, hogy a közcélú foglalkoztatás munkaidőalapban bővülne, és persze nincs szó arról, hogy mit kezdenek magukkal azok, akik kiszorultak a rendszerből. Konkrétan tegnap este futottam össze egyikükkel, akinek éppen lejárt az újabb négyórás szerződése, és nem tudja, mihez kezd. A boldogabb időkben egy megbízható, megszakítható, lelkiismeretes munkatársa volt a városnak.
És amit nem kell kommentálni: az említett közszereplő szájából hangzott el, ezerszer elemezte a média:
„ne figyeljenek arra, amit a megválasztásomért mondok' [pay no attention to what I say to get elected]”
Érdekességként a témához, kedvcsinálónak a hétfői hírmúzeum számához egy Zirc és Vidékében megjelent olvasói levél 1932-ből.
Utcanyitás – inségmunkával? A következő levelet kaptuk:
Igen Tisztelt Szerkesztőség!
Immár a második télben, másodszor segiti át a nélkülözéseken az állam és a társadalom összefogása, az u. n. inségakció kenyér nélkül maradt embertársainkat. A kormányhatalom rendelkezése értelmében a nyujtott segély ellenében a munkaképes inségesek közmunkát tartoznak végezni, aminek eredményét Zircen a jórészben járdaépitésekhez felhasznált nagymennyiségben kitermelt kő- illetőleg kavicsban találjuk. A nyomorenyhitő akció tehát a legjobb irányitás mellett az inségesek s családjaik megsegitése mellettt Zircz község boldogulását és egyuttal fejlődését is szolgálja. Felvetem azt a gondolatot, hogy nem lehetne-e az inségmunkával a község utcanyitásait is megkezdetni, illetőleg elvégeztetni, és pedig egyelőre a tervbevett új utcáknak csak a kocsiutjait megnyittatni és kiépittetni (a járda későbbre maradhatna). Ezáltal a rendelkezésre álló utcák megnyitására alkalmas parcellák, illetőleg házhelyek nemcsak térképen, hanem természetben is áttekinthetőek lennének s igy remélhetőleg a házhelyvásárlási és épitkezési kedv is fokozódnék. Az érdeklődés ugyanis megindult a telkek iránt, melyek hamarabb találnak vevőre, ha az utcamegnyitások által – hogy úgy mondjam – szemmelláthatóak lennének. Bízom abban, hogy Zirc község nagyrabecsült előljárósága ezt az ügyet magáévá teszi, sőt megvagyok arról győződve arról is, hogy a B. K. E. is minden erejével igyekezni fog erkölcsi támogatást nyujtani e terv megvalósitásához s ezzel községünk fejlődésének előmozditásához. Tisztelettel egy hű olvasó. – E levélben felvetett gondolatot Zirc község elöljáróságának figyelmébe ajánljuk. Szerk.
Zirc és Vidéke 1932. évi február 14-i Hírek rovatából
Újabb, ehhez a témához kapcsolódó számok jelentek meg tegnap (NSZ 2012.02.09, 4.o.)
A 2010.II-IV. és a 2011.I-III. negyedévben (tehát másfél évben) összesen 78 ezer új munkahely keletkezett, amelynek 92%-át (!) egyetemi és főiskolai végzettségűekkel töltötték fel. Az érettséginél alacsonyabb végzettségűek foglalkoztatása kétezerrel csökkent, tehát gyakorlatilag stagnált (ez persze a nem köz- és a közfoglalkoztatottakat is tartalmazza).
„Az idén a szociális ellátásból kiszoruló és munkára fogott emberek – a kormányzat becslése szerint – kétszázezresre tehető tábora egyrészt a részmunkaidős, másrészt az alacsonyabb végzettségűek foglalkoztatásának irányába tolja el a statisztikát” (nyilván erre gondol papírkutya100 2012.02.08. 23:12:11, amikor azt írja, hogy „Ez óriási eredmény!”)
Ha óriási eredménynek tekinthető, hogy esetleg azoknak a tíz- és tízezreknek egy részét, akik kiestek a közfoglalkozatásból a 2011-ben bevezetett új rendszer miatt, visszavezetjük, ám legyen. Azonban javasolt fenntartással fogadni ezt a kinyilatkoztatást, tekintettel arra, hogy 2011-re ugyanez volt az ígéret, amelyből gyakorlatilag semmi nem valósult meg.
Felhívom viszont a figyelmet a munkaerő-statisztikában és médiakommunikációban állandóan ott rejtőzködő csapdára, amely a létszámok mögött húzódik meg. Ha ugyanis egy főnek tekintjük pl. a zirci önkormányzatnál 2010-ben egész évben és teljes munkaidőben (8 órában) foglalkoztatott természetes személyt, ugyancsak egy-egy főnek tekintjük a 2011-ben ugyanott, négy-négy hónap időtartamban, napi 4-4 órában foglalkoztatott 6 személyt,akkor statisztikában könnyen kimutatjuk, hogy 2011-ben hatszor annyi közfoglalkoztatottunk volt, mint előző évben, holott a teljesített munkaidő mindkét esetben pontosan ugyanannyi (mégpedig 12 emberhónap), hurrá, hat embert vezettünk vissza munka világába. A 2010-es közcélú foglalkoztatottak pont ezt élték meg 2011-ben (ha szerencséjük volt, és bekerülhettek a rendszerbe). Ami ugye azt is jelenti, hogy egy ember 2010-es éves munkabérét 2011-ben 6 embernek fizettük ki. A két élethelyzet közötti különbség pedig pont ugyanaz, mint a túlélés és az éhenhalás közötti.
Újra kiemelek egy fontos szempontot: a közfoglalkoztatás ilyen radikális visszanyesése minden településen azt eredményezte és eredményezi, hogy az intézményi szolgáltatások minőségét, az intézményfenntartást, a lakóhelyi közérzetet, a település rendjét, stb. stb. szolgáló tevékenységeket nem végzünk már el, vagy csak kényszeresen, esetleg csökkentett mértékben, gyengébb minőségben vagy több pénzért. A zirci közcélú foglalkoztatásban magasabb iskolai végzettségű munkatársak is dolgoztak igényes munkakörökben, és képeztünk ki munkatársakat speciális feladatokra magasabb képzettséget nem, de szakmai hozzáértést, erőt, ügyességet igénylő munkakörökre. Egy kisebb részük ugyan visszatérhetett a rosszabb foglalkoztatási feltételek mellett, de a veszteségek így is nagyok. Hogy aztán ebből a helyzetből kit mikor sikerül „visszahozni a munka világába”, és mennyiért, milyen feltételek mellett, meglátjuk egy év múlva.
@Atyavilág: Itt a méltó bosszúm a múltkori panelmondatért. Valósággal megpuccsoltalak! :)
"A nemzetgazdasági miniszter mellett Pintér Sándor belügyminisztert is meghallgatta a frakció, aki azt mondta, 210 ezer ember dolgozhat majd a közfoglalkoztatás keretei között, ami Lázár János szerint nem kidobott pénz, ugyanis a frakcióban elhangzott javaslatok alapján a programnak számos értékteremtő eleme lesz." hvg.hu/itthon/20120210_orban_eger_fidesz
@papírkutya100: Haha! Hova áll ki értünk? De látom már, nem arra gondolsz, hogy értünk, hanem az "övéiért".
Lopok bellától: "Az pedig, hogy az államadósság visszafizetésére kívánjuk fordítani? Igen. Mert ha nem ezt tesszük, akkor ellehetetlenül az ország, és végünk van, nem nekünk, az országnak." Itt azt mondja, hogy nekünk (ország) végünk, de nekik (képviselők)nem?
De ne is válaszolj addig, amíg meg nem hallgattad a legújabb magyarázatokat a központi irodából! Bóvlikutya!
@Feri68: Ha papírkutya nem győz meg, akkor emlékezni fogok. @papírkutya100: fogok@zvfejsze: Szóval akkor szemetekbe a kérdés: Mit tett Talabér Márta Zircért? Most ne játszátok el, hogy számoljam azt, már 2 napja nem válaszoltak a kérdésemre!
Itt a válasz az Atyavilág 2012.02.10. 11:09:05-ban felvetett létszámkérdésre.
"A múlt év első tizenegy hónapjában átlagosan 59 400 fő vett részt közfoglalkoztatásban, a megelőző évi létszám mindössze kétharmada, 66,9%-a. Ennél is nagyobb gond, miként a legnehezebb helyzetű megyékben, országosan is a közfoglalkoztatottak kevesebb mint egyharmada, 30,5%-a dolgozott teljes munkaidőben, a többieknek csupán 4 órás foglalkoztatás és – a már jelzett – a szociális segély összegét mindössze 3 ezer forinttal meghaladó munkabér jutott."
Vagyis valóban az történik, hogy a foglalkoztatott létszámban munkaidőre való tekintet nélkül egy természetes személyt egy főnek tekintenek. Tehát a közfoglalkoztatásban az elmúlt év 11 hónapjára kimutatott 59400 fő (természetes személy) 70%-a, figyelembe véve a napi munkaidejüket (4 óra) és a foglalkoztatás időtartamát (2-4 hónap), a 2010-es közcélú foglalkoztatásban elért munkateljesítménynek (kapacitásnak) talán csak harmadát "realizálta". Ugyanakkor az közfoglalkoztatásra szánt, radikális csökkentett állami támogatás több személy között oszlik meg, vagyis aki egyáltalán bekerült, - a teljes munkaidőben és egész évben foglalkoztatottakon kívül - az is csak töredékét keresi a korábbi éves jövedelmének.
Na még ez is:
"Nagyon kedvezőtlenek az idei foglalkoztatási kilátások – tartalmazza a GKI Gazdaságkutató Zrt. januárban végzett, 800 fős reprezentatív vállalati mintán alapuló, 5 fő feletti létszámú vállalkozások idei kilátásairól szóló tanulmánya. A vállalkozások mindössze 4 százaléka tervezi növelni a foglalkoztatottak számát, ugyanakkor 29 százaléka csökkenésben gondolkozik. Minél nagyobb egy cég, annál inkább valószínű az alkalmazottak leépítése. Legnagyobb arányban az 500 fő feletti társaságok jelezték, hogy elbocsátanak. Ez az arány körükben 40 százalékos, míg csupán 3 százalékuk tervez létszámfejlesztést. Minden vállalati méretkategóriában a létszámcsökkentők vannak többségben a bérkompenzáció ellenére is – jegyzi meg a GKI. Úgy tűnik, a cégek többsége eddig megpróbálta tartani a létszámot, részben azért, mert bízott a konjunktúra javulásában, részben pedig azért, mert valahogy ki tudták gazdálkodni a bérköltséget. A jelek szerint 2012 elejére sok helyen „elszakadt a cérna”, s már nem bíznak a kedvező kimenetelben. Nem javította a vállalatvezetők hangulatát a már említett kötelező minimálbér-emelés, a cafeteriarendszer további megsarcolása, a tb-járulék emelése, s áttételesen a fogyasztást terhelő adók növelése sem." (NSZ 2012.02.14)
És akkor a 2012-ben így kieső összes egyéb álláshelyet a közfoglalkoztatás kell hogy pótolja?
bella _ciao és a tobbiek:
T.M. miota kikerult az iskolapadbol partmegbizatasokat teljesit. Kozpenzekbol fizetett allasokon kivul nem volt mas munkahelye, talan meg a foiskolai tanulmanyait is kozpenzekbol fizettuk. Hogyan beszelhet valaki munkarol, ha semmi tapasztalata nincs benne? Amiket beszel (lasd pl. bestoff TM) azok a partpropagandajukbol jol ismert sablonszovegek. Huseges partkatona (zombie), mint a tobbi ebben a tarsasagban, es semmi onallo dolog nem varhato tole, hiu remeny elvarni, hogy tesz valamit barkiert azoin kívul amit megparancsolnak vagy megengednek neki a partkozpontbol. Attol persze meg lehet maganemberkent kedves es aranyos termeszet. Ezt valasztottatok, eljetek egyutt vele.
Ez a két blogbejegyzés megvilágítja a képviselőnő önálló indítványainak hátterét: politologus.blog.hu/2011/06/09/trackback_politikusok politologus.blog.hu/2011/11/04/trackback_politikusok_2_adossagatadas_szavazatatalakitas
Zirc kötvényeinek állami átvállalásáért tett valamit?
Tett valamit Zircért? Papírkutya már 6 napja adós a válasszal. @lilaköd: Pont a pártkatona szerepén túli dolgokra vagyok kíváncsi. Ott a bibi, hogy megválasztották polgármesterré is, méghozzá egy olyan városban, amelyik a képviselői választókörzetébe tartozik. Innét egyértelmű, hogy elsődleges célja Várpalota ügyeinek a lobbizása, ahogy azt a blogbejegyzések is mutatják. Jó, ha ezt azok a zirciek is tudatosítják magukban, akik megválasztották. Felénk csak telkeket szeret vásárolni.
Olyanok vagytok mint az öregasszony meg az öregember akik ülnek a padon, egyszer csak az öregasszony orrnyergen vágja az öreget seprünyéllel. "Ezt miért kaptam?" kérdezi az öreg. "Azért mert 50 év alatt egyszer sem volt jó a szex!" Üldögélnek tovább, egyszer csak az öregember vágja orrnyergen az öregasszonyt. "Ezt miért kaptam?" kérdi amaz. "Te meg honnan tudod, hogy mi a jó szex?" mondja az öreg.
Mi se tudhatjuk hogy milyen a jó képviselő mert még sosem volt olyanunk.