Ezzel a blikkfangos címmel jelent meg a vezess.hu tegnapi írása a VÉDA Közúti Intelligens Kamerahálózat első (nem teljes) évének tapasztalatairól.
A Zircinfo-n először másfél éve számoltunk be arról, hogy Eplényben valami készül, utána már láttuk is a felállított kamera- és szenzoroszlopot, ami a mai napig is óvatos haladásra kényszeríti a helyismerettel rendelkezőket (néhány hónappal későbbi információ itt).
Az ORFK információi alapján írt cikk néhány igazi meglepetéssel szolgál.
"„A rendőrség célkitűzései szerint a projekt eredményeként a halálos kimenetelű, valamint összességében nézve a személyi sérüléses közúti közlekedési balesetek száma is csökkenni fog, ezen belül enyhébb lesz azok kimenetele”
Ezzel szemben "a személyi sérüléses közlekedési balesetek száma 16 331-ről 16 506-ra emelkedett tavaly, a halálos balesetek száma viszont 585-ről 556-ra csökkent. 2015-höz képest tehát 175-tel több súlyos baleset volt, azonban 29-cel kevesebb halálos."
Érdemes végigolvasni a vezess.hu írását, mert számos egyéb részletes információt is kaphatunk (például, hogy az eredeti tervekkel ellentétben mit nem mér a VÉDA - e sorok írójának személyes tapasztalata tavaly őszről, hogy egy külterületi főútvonalon, egy fix traffi érzékelési körzetében figyelmetlenségből elkövetett KRESZ-vétségről nem kapott csekket).
Azt gondoljuk, hogy a fix traffik telepítése korántsem volt felesleges, akkor sem, ha a tavalyi adatok alapján nem csökkent a személyi sérüléses balesetek száma, mert legalább azok hatáskörzetében erősödik a közlekedési fegyelem. A beruházás ára már az első, tört év büntetési többletbevételéből megtérült. Amit azonban ezek nem oldanak meg, azok a példátlan mértékben szaporodó "lokális" szabálysértések, gyakorlatilag a közlekedési fegyelem és kultúra ellen elkövetett "merényletek". Az egy-két millióért nyugatról behozott használt erőgépeket vezető önjelölt Knight Riderek életveszélyes előzései, irányjelzés nélküli kanyarodásai, padlógázas gyorsításai, a minden szabályt felrúgó "kreatív megoldásai" (itt egy példa nem Zircről, de akár itt is lehetne), a sorozatban, ugyanazon a helyen ismétlődő szabálytalan megállások és várakozások (ilyeneket gyűjt pl. a civil8420.hu) nem csak a szabálykövető autóvezetők számára mutatnak rossz példát, hanem konkrétan veszélybe sodorják a vétleneket. Erre naponta látunk számos példát Zircen is.
A mezítlábas állampolgár igazságérzetét az sérti, hogy a helyi szabályszegéseket senki nem képes (nem is akarja?) kezelni: sem a rendőrség, sem a polgárőrség, sem a közterület-felügyelet. Az állampolgár pedig azt látja, hogy valakinek már egyszeri, az adott helyzetben ártalmatlan - egyébként teljesen jogosan büntetett! - szabálysértéséért kemény tízezrekkel felelnie kell, ugyanakkor a városközpontban naponta többször is ismétlődő, ordító közlekedési szabálysértésekért nem büntet senki - mert ha büntetne, nem ismétlődnének.
Koós Gábor