... a társadalombiztosítás mindenkinek garantálja az ingyenes ellátást, és hozzáférhetőek a legjobb gyógyszerek is." (Pálffy István, írországi magyar nagykövet, 2016. szeptember 27.)
"A Zirci Erzsébet Kórház-Rendelőintézet folyamatos fejlesztései keretében kiemelt helyen szerepelnek a gazdasági hatékonyságot fokozó beruházások, melyek segítségével évek óta kiegyensúlyozott gazdálkodás mellett tud az intézmény a magas színvonalú betegellátást nyújtani. Jelen pályázat keretében elnyert támogatás szintén ezt a célt szolgálja több különböző tevékenységen keresztül." (Zirci Erzsébet Kórház-Rendelőintézet, Sajtóközlemény, 2017. január 10.)
A zirci labor éveken keresztül a Mozgásszervi rehabilitációs osztály épületében működött. Most itt egy papírlap fogadja a vizsgálatra beutaltat:
Az egykori labor tágas váróhelyisége üres, csak a széksorok árválkodnak benne:
A kiszolgáló ablaknak már csak az emléke van, elburkolták:
Az egykori labor bejárati ajtaján és máshol is "Szakrendelő" felirat:
, de hogy milyen szakrendelő, illetve hogy ezekben a helyiségekben folyik-e bármilyen ellátó tevékenység, arra nincs utalás. Annak sem látszik nyoma, hogy egyáltalán betegforgalom lenne - a keresztül járóktól eltekintve.
A labornak a Járóbeteg Szakellátó Központban találtak új helyet:
Itt több újdonsággal is találkozhat az ügyfél
Először is a főbejárat utáni közlekedőben ("szélfogóban") található sorszámkiadó automatából kell labor-sorszámot (is) kérni. Ezzel bemegyünk a beltérbe, de nem a recepciónál várunk a sorunkra, hanem a recepcióval szemben a falba vágott kis ablaknál, és nézzük, mikor jelenik meg a mennyezetről függő kijelzőn a hívószámunk. Ekkor leadjuk a beutalónkat, megkapjuk a vonalkódunkat, majd vissza kimegyünk a közlekedőbe, amely egyben a labor várójaként is szolgál.
A labor bejárati ajtaja a közlekedőből nyílik. A várakozókat bentről név szerint szólítják, amikor kijön az előző: a nyitott ajtón keresztül kiáltják ki a soron következő nevét. Ez a megoldás a labor régi helyén viszonylag jól működött, itt azonban olyan kicsi a légtér, hogy a várakozó beutaltak zsongása teljesen elnyomja a bentről jövő hangokat. Így minden egyes ajtónyitáskor egymást kérdezgetik a várakozók: Mit mondott? Kit hívnak? Leginkább az ajtóhoz közelebb állók kiáltják ki a térbe a nevet.
Az előző helyen a váró kb. 40 négyzetméteres volt. A mostani közlekedő (és egyben labor váró) ennek a fele. A régi helyen 20-25 ülőhely, elegendő fogas, tágas közlekedési utak, itt 9 ülőhely, egy fogas, egy (a sorszámkiadó mögé eldugott, alig látható) szemétkosár (de belül a recepciós térben sincs egyetlen szemétkosár sem). A közlekedőben összezsúfolódott, álló és ülő várakozók között néha úgy kell utat törni, itt zajlik ugyanis az épület teljes betegforgalma a főbejárat és a belső fogadótér között.
A helyismerettel nem rendelkező érkező tanácstalan. A főbejáraton belépve rengeteg embert lát, áttöri magát rajtuk, és bemegy a belső fogadótérbe recepcióhoz (mert ezt olvasta a labor korábbi helyén kifüggesztett papírlapról). Onnan visszaküldik ki a sorszámautomatához. Odaférkőzik, elkezdi tanulmányozni a kijelzőt, megnyomja. A sorszámával visszamegy a belső térbe, beáll a laborablak sorába, innen már leírtuk.
A közlekedőben mindenféle korú és állapotú emberek, kismamák, kisgyerekesek, járóbeteg-ellátásra érkezők, vérvételre várakozók, vérvétel után pihenők keverednek folyamatosan, gyakran nem elkerülhető testi kontaktusban. Kellemetlen-kínos helyzetek.
A labor váróban uralkodó állapotok méltatlan helyzetbe hozzák a betegeket és méltatlanok a kórház színvonalához. Elég eltölteni ott egy kis időt és belehallgatni a beszélgetésekbe, mi a várakozók véleménye.
A labor átköltözése állítólag decemberben történt. Megpróbáltunk utánanézni, milyen tájékoztatást adtak ki erről.
Zirc város honlapján nem találtunk.
A Napló internetes kiadásában nem találtunk.
A Zircinfo-n nem találtunk.
A Kórház honlapjának Hírek, újdonságok menüpontjában kerestük, nem találtunk. Végül a Betegellátás -> Diagnosztika -> Labor menüpontban találtuk meg ezt a hírt:
Ami annyiban kevéssé informatív, hogy nem lehet tudni: a Kórház melyik épületének földszintjén? Ugyanis a régi helyén is a földszinten volt - csak éppen másik épületben. Az "átlag" (tehát szerencsére nem rendszeres kórházlátogató) beteg tehát legfeljebb informálisan értesülhetett a változásról.
A Kórház tudatos,...
(Zirc Városi Erzsébet Kórház-Rendelőintézet, Stratégiai célrendszer, 2011. február)
Néhány észrevétel és kérdés, amelyek felmerülhetnek kívülálló, ám a Kórház szolgáltatásait nélkülözni nem tudó ügyfelek részéről, kifejezetten a stratégiai célok elérését szolgáló szándékkal.
Észrevételek:
- A szakrendelőbe áttelepített labor és az épület többi szolgáltatásának betegforgalma már a főbejáratnál keresztezi egymást, időnként komoly tumultust okozva.
- A hiányzó és pontatlan írott információk az eljárásrendről elbizonytalanítják a betegeket, megnehezítik a tájékozódásukat, időveszteséggel járnak.
- A labor hívásrendje (a belső helyiségből a félig nyitott ajtón, alig érthető kikiabálással történő szólítás) az adott körülmények között teljesen alkalmatlan eljárás.
- A laborváróként üzemelő közlekedő mérete, felszereltsége nem elegendő az ellátandó betegforgalomhoz. Ezzel szemben ha átnézünk a belső ajtón, kényelmes és tágas várakozóhelyeket látunk mind a recepció környékén, mind az egyes szakrendelők előtt.
Kérdések:
- Mi indokolta a labornak erre a szűk helyre telepítését, amikor a Kórház épületeiben jelentős légterek állnak ma is üresen?
- A labor bejárati ajtaja felett is függ a mennyezetről egy hívószámkijelző. Miért nem ezt használják a várakozók behívására, miért ragaszkodnak a kikiabálásos módszerhez?
- Amikor a Kórház egyébként jelentőséget tulajdonít a külső kommunikációnak (van viszonylag élő honlapja, sajtótájékoztatókat ad ki, stb.), miért nem teszi ezt meg az ellátási terület egészét elérő módon egy jelentős betegforgalmú szolgáltatást (most csak egy hétre lehet időpontot kapni a laborba) érintő fontos változásnál? Például, hogy mi indokolja a költöztetést, mikortól lép életbe, de főként, hogy mi ebből a betegek előnye?
- Bár a labor szervezetileg nem a Kórház része, hanem a legnagyobb európai laborszolgáltató magyar leányvállalata, a betegek akkor is kórházi szolgáltatásként élik meg. Miért nem avatkozik be a Kórház menedzsmentje, a saját minőségi elkötelezettségének szellemében és a saját imázsának védelme érdekében, ha azokat megkérdőjelező állapotokat tapasztal?
Egyébként a váróban elkapott beszédfoszlányok igen dicsérték a gyors, szinte fájdalommentes vérvételt, amit e sorok írója száz százalékig meg tud erősíteni.
"Tavalyhoz képest újabb három hellyel hátrébb került Magyarország az Európai Egészségügyi Fogyasztói Index rangsorában, ami arra volt elég, hogy hazánkat még a sereghajtó Görögország is leelőzze. Eközben a csehek elérték a nyugat-európai országok szintjét." (A sereghajtók is lehagyják Magyarországot - megjött az újabb lehangoló jelentés. Napi.hu, 2017. január 31.)
A 2016-os listán csak nyolc ország szerzett hatszáznál kevesebb pontot: a magyarnál rosszabb egészségüggyel csak Lengyelország, Albánia, Bulgária, Montenegró és Románia rendelkezik. (Tovább romlott: a bolgár és a román szinten a magyar egészségügy. 444.hu, 2017. január 31.)
Koós Gábor