Ahogy terveztük és novemberben megígértük, a Kövess, János! Fan Club baráti társaság a hagyományos évzáró túráját a Közép-dunántúli Piros (KDP) túramozgalom teljesítésének záróakkordjaként december 31-én meg is tartotta.
Mielőtt az a vád érne minket, hogy egy ilyen rövid szakasz, mint Vinyétől Zircig, szóra sem érdemes, emlékeztetünk, hogy a KDP közel 300 kilométeréből szándékosan hagytuk ezt utoljára, mert egyrészt számtalanszor megtettük már, másrészt pont elég volt egy szilveszteri lazításra. Mégsem lehet nyakig izomlázzal beesni egy szilveszteri buliba!
A túra azt hozta, amit vártunk tőle. Tavasz volt, az utak vizes-sárosak voltak, a nap is sütött néha. A túra igazolófüzetében bélyegeztünk Vinyében, Zircen; Porva-Cseszneken fénykép készült igazolásként, mert nem volt nyitva a büfé (indoklás: "Nem jelentettek előre csoportot." - szerintünk az üzleti szellem itt még elbír egy kis fejlesztést, tekintettel, hogy elég sokan megfordultak aznap az állomáson.) Ahogy cím is sugallja, felhő is volt. Sajnos, nem csak valódi, hanem átvitt értelemben is.
Figyelem! A folytatás a nyugalom megzavarására alkalmas részeket tartalmaz! ►
Zircről vonattal mentünk Vinyébe, onnan haza gyalog. Kerékpáros útitársaink iránti szolidaritásból odafelé a Piroska második kocsijának csomagszállító végébe tömörültünk. Nem sokkal Kardosrét után a juniorok "Szarvas! Szarvas! Ott, a sínek között! Fej nélkül!" kiáltásaira néztünk ki hátrafelé, akkor már egy-kétszáz méter távolságból láttunk egy viszonylag nagy testet a sínek között feküdni, tényleg úgy tűnt, hogy nincs feje. A vonat közben persze ment, annyi lélekjelenlétünk volt, hogy leolvastuk a vasúti kilométerköveket. Vinyében aztán túratársunkon keresztül értesítettünk zirci vadászokat.
Nagy örömünkre, a Cuhában a korábbi hónapokhoz képest tényleg sok víz volt, és bár a Vinye alatti szakaszra nem mentünk le (ahol a kisvíz el szokott szivárogni a hegyben), de a Vinye feletti részeken mindenütt élt a patak.
Ahogy már többször is megírtuk: ősz (lombhullás) és tavasz (rügyfakadás) között olyan látnivalók tárulnak elénk, amelyek vegetációs időben elbújnak a lombok mögött. Különleges sziklaalakzatok, terepi formák, fák, nem így ismert műtárgyak.
Láttuk például, hogy a második vasúti alagút "félalagút" tetőrészét szigetelik, és más vízelvezetési munkák is zajlanak a környezetében. Ez arra utal, hogy a Cuha-völgyi vasút működőképességének fenntartására gondot fordítanak.
Az is a vasút fennmaradására utal, hogy Porva-Csesznek állomáson új külső hangszórót szereltek fel, ami talán később utastájékoztatási célokat szolgál majd, valamelyik személyzettel rendelkező állomásról (Zircről vagy Bakonyszentlászlóról) távirányítva. Azt viszont megtudtuk, hogy a zirci állomáson a menetjegykiadás megszűnése nem csak átmeneti...
Az év során többször hallottunk arról, hogy az erdészetek többlet állami forrásokhoz jutottak a közjóléti (ha még érvényes ez a néhány évvel ezelőtti címke) célú fejlesztésekhez. A Cuha-völgyben most a Vinye-Porva-Csesznek szakasz egyik pihenőjének egészen friss felújítását tapasztaltuk örömmel (de a Zirc környékén kirándulók mind a VERGA, mind a Bakonyerdő területén sok felújítással találkozhatnak az utóbbi időben).
Most következik a nyugalom megzavarására alkalmas rész:
Néhány óra múltán Kardosrét felé közeledve nyilván megnéztük, mi is van a mi odafelé a vonatból látott "szarvasunkkal" a 47-es vasúti kilométer környékén.
Amit mi annak hittünk a gyorsan távolodó vonatból, az egy nagy testű kutya. Fej nélkül.
A talpfákon, a kavicságyazaton látott fehér sprésávokból feltételezve már szakértők is lehettek a helyszínen és felvették az esetet. A tetem közvetlen közelében lefényképeztünk egy gyűrűt, ami nyakörveken a póráz beakasztására szolgál.
Nem tudjuk, mi történt valójában. A csapatból senki nem gondolta, hogy egy ekkora kutya véletlenül került a vonat elé a sínekre. A legkülönfélébb feltételezések kaptak szárnyra a körünkben. Ezekben egy volt a közös: a szegény kutya pusztulásában embernek kellett közreműködnie.
Először is szeretnék ezen a helyen bocsánatot kérni azoktól a közreműködőktől (vadászok, rendőrök, kik még?), akiket vadgázolást feltételezve riasztottunk feleslegesen. A mozgó vonatból, a velünk utazó juniorok jelzése alapján figyeltünk fel erre, és már nem tudtuk pontosan azonosítani a tetemet.
Másodszor, a csapatunk összes tagja nevében azt kívánjuk, hogy ha valóban közreműködött a szegény kutya pusztulásában egy embernek nevezett állat, akkor találják meg és vonják felelősségre állatkínzásért, de legalább is élete végéig gyötörje a lelkiismeretfurdalás, valamint a mi megvetésünk! (a többi kívánságunk nem szalonképes.)
Azt sem tudjuk igazán, hogy milyen megfontolásból tűz valaki egy viszonylag friss koponyát egy népszerű turistaút mellé, nem messze az előző tragikus helyszíntől?
Egy kicsit vidámabb témára váltva:
Aki még nem tudná, a Közép-dunántúli Piros túramozgalom kezdőpontja Zircen az Alkotmány utca és a Rákóczi tér sarkán van. Ha innen indulunk, akkor végigmegyünk az Alkotmány utcán, a szennyvíztelepet jobbról kikerüljük, elballagunk a 2-es vízműkútig, ott jobbra fordulva átmegyünk a kardosréti Cuha-hídon a Cuha jobb partjára, majd a Cuha mentén folytatjuk utunkat a patak folyását követve.
Mi most szemből jöttünk, így hát Porva-Csesznek felől érkeztük Kardosrét alá.
A kardosréti Cuha-híd az egyetlen közvetlen, gépkocsival is megközelíthető átjáró a kardosréti temetők felé. A 2010-es viharokban megrongálódott, de egyébként is elöregedett szerkezetű, széttört korlátú hidat a VERGA 2013-ban újította fel, ennek átadásáról és névadásáról a ZircInfo itt számolt be.
A híd tényleg látványosan megújult. Mindkét pillérét megerősítették.
Új korlátot kapott, rajta mindkét oldalon az avatási tábla: 3,2 millió forintba került.
Igazán nem ünneprontásként, inkább csak megfontolásra tesszük fel kérdéseinket.
- A felújítás előtti állapotban többszörösen is "ledarálták" a híd mindkét oldali korlátját. Nyilvánvalóan túlméretes járművek vagy szállítmányok. Korábban az az elvi megoldás született, hogy kivehető (kengyeles) korlátok kerülnek majd rá. Most úgy láttuk, hogy fixen rögzített korlátok kerültek fel. Számolt azzal valaki, hogy valami nem fér majd el a hídon, és ezért leveri(k) a korlátot?
- A 2010. május-júniusi szélsőséges esőzések során azt tapasztaltuk, hogy a kardosréti híd feletti elöntésekhez az is hozzájárult, hogy a híd áteresztő keresztmetszete szűkebb volt a meder keresztmetszeténél. Másodlagos következményként a hídpillérek körül áramló víz folyásirányban alul és felül is kimosta a pillérek körüli töltést. A mostani pillérmegerősítés tovább szűkítette a mederkeresztmetszetet, holott a vízügyi intézkedések (ma is jól látható módon) a híd alatt és felett is éppen a mederkeresztmetszet növelését eredményezték. Ezáltal tehát a Cuha-meder a híd alatt és felett is több vizet képes rendkívüli helyzetben elvezetni, ezzel szemben a híd a korábbinál is kevesebbet enged át.
Nem lett volna inkább értelme az egész hidat elbontani, és - a vízügyi szervekkel egyeztetve - egy új, a megnövelt mederűrszelvényhez igazodó hidat építeni? Lehet, hogy ez néhány millióval többe került volna, de az összes időjárási tendencia a rendkívüli helyzetek előfordulási gyakoriságának növekedését jelzi. Lehet, hogy egy újabb rendkívüli csapadékhelyzetben sokszorosan meg fogjuk fizetni a most látszólag megtakarított befektetést?
A kardosréti híd kifolyó oldala, két héttel az első nagy esők (2010. május 16-17.) után
A 2010-es árvíz levonulása után így nézett ki a falu oldali hídpillér déli (befolyó) oldala ...
... így az északi (kifolyó) ...
... és így a temető oldali pillér északi (kifolyó) oldala. Nem csoda, hogy nem nagyon akartak átmenni a teherautók a hídon, még a temetői hulladék elszállítására sem.
Koós Gábor
Fényképek: Kaszás Béla és Koós Gábor
Copyright ©Zircinfo.
A zirc.blog.hu oldalon található fotók és szövegek nem kereskedelmi célra, változatlan formában és a forrás (zirc.blog.hu) megjelölésével szabadon felhasználhatók. Üzleti célból más on-line szolgáltatásokban vagy más médián sem egészben, sem pedig részeiben nem publikálhatók és nem terjeszthetők a Zircinfo előzetes engedélye nélkül.