Kóber György budapesti "óvóbácsi" (https://kobergyorgy.blog.hu/) a múlt vasárnap az emberi erőforrások miniszteréhez címzett petíciót tett közzé (olvasható és aláírható itt: https://www.peticiok.com/sos_az_ovodakert).
(Kép: innen)
"Szeptembertől már a nemzeti identitástudat erősítése is hangsúlyosabb feladata lesz az óvónéniknek a magyar óvodákban – legalábbis erre lehet következtetni az Óvodai nevelés országos alapprogramjának nemrégiben elfogadott módosításából. ...
A július 25-én kiadott módosítás szerint az óvoda 'a gyermek nyitottságára épít, és ahhoz segíti a gyermeket, hogy megismerje szűkebb és tágabb környezetét, amely a nemzeti identitástudat, a keresztény kulturális értékek, a hazaszeretet, a szülőföldhöz és családhoz való kötődés alapja'". (Népszava)
A tényleges szakmai és érdekképviseleti szervezeteknek ismét csak fogalma sem volt, hogy milyen változtatás készül; egyedül a kormány-kreáció Nemzeti Pedagógus Karral egyeztettek.
"– A módosításokról semmit nem tudunk, velünk sem, és tudtommal, másokkal sem egyeztettek – nyilatkozta lapunknak Bakonyi Anna, a Magyar Pedagógiai Társaság Kisgyermeknevelési Szakosztályának elnökségi tagja. Úgy véli, a módosítások nem igazán indokoltak, hiszen a nemzettudat kérdésköre eddig is jelen volt az óvodákban, ahogy a népmesék, népdalok is fontos szerepet kaptak a pedagógiai programokban. – Ettől függetlenül nem vagyok túl optimista, mert nem értjük a változtatás okát. Nem tudjuk, kicsoda, milyen megrendelésre, pontosan milyen okból kérte a módosításokat. Félő, hogy egyes intézményekben túlkapásokra használhatják. A hangsúlyokat lehet jól is értelmezni, és lehet hivatkozni a szövegre úgy is, hogy a gyerekek nem az életkoruknak megfelelő módon tanulnak – fogalmazott a szakértő. Hozzátette: sajnálja, hogy például a Digitális Oktatási Stratégia óvodai vonatkozásából semmi nem jelent meg a módosításokban, pedig az óvodai nevelés korszerűsítése szempontjából annak valóban lett volna értelme.
– Fogalmunk sem volt, hogy ilyen módosításokra készülnek. Azt sem tudom, kikkel egyeztettek arról, hogy ezeknek a módosításoknak bele kell kerülniük az alapprogramba – erről már Verba Attiláné, a Pedagógusok Szakszervezete Óvodapedagógiai Tagozatának elnöke beszélt a Népszavának. Ő is megerősítette, hogy a nemzeti értékekről eddig is sokat beszélgettek a gyerekekkel, természetesen csak az óvodásoknak megfelelő szinten. – Semmi gond nincs azzal, ha ismerik a nemzeti jelképeinket, vagy tudják, melyik nemzeti ünnep miről szól. De minderre eddig is figyeltünk. Az viszont, hogy mindezt rendeletbe adták, azt valószínűsíti, hogy még többször elő kell majd vennünk ezeket a témákat. ... Verba Attiláné ugyanakkor hangsúlyozta: a „keresztény értékeknek” elsősorban a vallási intézményekben kell megjelenniük, egy önkormányzati, „világi” óvodában kevésbé kellene erőltetni – legfeljebb olyan ünnepek alkalmával kerülhetnek jobban előtérbe, mint például a húsvét vagy a karácsony." (Népszava)
Főcímek az eduline-ról
Aggasztó a pedagógushiány az óvodákban: van, ahová "majdnemdiplomásokat" is felvennének (2018.07.06)
Elbírálási határidő: augusztus 10. (holnap). Vajon lehet-e válogatni a jelentkezőkben? (Forrás: workania)
Nemzeti nevelés az óvodában: módosították az alapprogramot, de senki nem tudott róla (2018.08.06)
Odacsaptak a miniszternek óvodapedagógusok: "sajnos a legtöbb pedagógus fél" (2018.08.07)
Öröm nézni
Az áprilisi országgyűlési választások előtt sorozatban jöttek ki képek fideszes politikusokról - részben a sajtón keresztül, részben a kampányolók saját közösségi oldalán -, amint óvodások, kisiskolások körében fényezik magukat, sok esetben a rajongó gyermekek számára tökéletesen érthetetlen mondanivalóval (a Zircinfo-n itt írtunk róla). A választás után sem hagyták abba, és legfelsőbb szinten és nyíltan sértenek törvényt - mindenfajta következmény nélkül. Régi lélektani marketingfogás, hogy kisgyermekekkel és cuki szőrös állatokkal mindent el lehet adni.
Májusban az óvodákra és iskolákra kötelezően előírt Honvédelmi Intézkedési Terv (HIT) kapcsán képzeltük el, milyen jól mutat majd "megelőző védelmi helyzet, terrorveszélyhelyzet, rendkívüli állapot, szükségállapot, vagy váratlan támadás" esetén, amikor a Minta Utcai Óvoda óvodapedagógusai Dr. Minta Mária intézményvezető vezényletével a 34 oldalas minisztériumi útmutató alapján lelkiismeretesen összeállított, Példa Géza Fenntartó által jóváhagyott HIT egy-egy példányával a kezükben vezénylik az óvóhelyekre a díszlépésben vonuló lurkókat.
Tisztára az ötvenes évek hidegháborús-imperializmusrettegő-légógyakorlatos fílingje.
Az említett bejegyzéshez egy 2012-ben készült videobeszámolóból emeltünk ki néhány másodpercet, szemléltetve a nemzeti identitástudat és a hazafias nevelés beláthatatlan távlatait. Ide most csak egy képet szúrunk be figyelmeztetésként ugyanabból az országból, viszont teljesen nyomdafrissen. A kép forrása egy alig egy hónapos Guardian-cikk, ahol a kép nagyobb méretben is megcsodálható (a cím arról szól, hogy öt észak-koreai gyermekből egy alultáplált). Ide azért teszünk be kisebbet, mert egy ideje az az érzésünk, hogy a legrosszabb várakozásaink, rémálmaink is előbb-utóbb valósággá válnak, és nem akarunk túlságosan játszani a tűzzel.
Koós Gábor