A Modern városok program részeként összekötik a 8-as és 82-es utat,..."
...
A Magyar Közlönyben múlt héten jelent meg az a kormányhatározat, amely visszahelyezi a Modern városok programba az onnan tavaly júliusban kikerült két veszprémi útfejlesztést." (444.hu)
Itt a Zircinfo-n alig több mint egy éve írtunk arról, mit jelentene a zirciek (és általában a Veszprém/Győr felől/felé utazók) számára a 82-es út Gyulafirátótot és Kádártát kikerülő szakaszának a megépítése és becsatlakoztatása a már évek óta meglévő körforgalomba a 8-as út litéri elágazójánál. Ide másoljuk az ebben a bejegyzésben használt képet:
A 444.hu által hivatkozott kormányhatározat (A Kormány 1657/2017. (IX. 13.) Korm. határozata
a Modern Városok Program keretében született egyes közlekedésfejlesztési projektekről és a vonatkozó
kormányhatározatok módosításáról) azonban egy szót sem ejt arról, mekkora jelentősége lenne ennek az elkerülő útszakasznak a helyközi és távolsági személy- és teherforgalomban (aki tudja, hogy néz ki reggelente a 82-es út Gyulafirátóton átmenő szakasza, az arénás és a tescós körforgalom, tudja miről van szó). A "8-as és 82-es" út összekötésének kormányzati indoklása (tessék figyelni és értelmezni):
3. A Magyarország Kormánya és Veszprém Megyei Jogú Város Önkormányzata közötti együttműködési megállapodás végrehajtásával összefüggő feladatokról szóló 1284/2016. (VI. 7.) Korm. határozat 2. pontja a következő d) és e) alponttal egészül ki:
[A Kormány a Modern Városok Program keretében 2016. május 10. napján együttműködési megállapodást (a továbbiakban: Megállapodás) kötött Veszprém Megyei Jogú Város Önkormányzatával (a továbbiakban: Önkormányzat) a város további fejlődése és megújulása érdekében. A Kormány a Megállapodásban foglaltak eredményes kormányzati végrehajtását, valamint a végrehajtás Miniszterelnökséget vezető miniszter útján történő koordinációját biztosítva a következőkről határoz:
A Kormány támogatja a város és térsége közlekedési infrastruktúrájának fejlesztését, amely érdekében]
„d) felhívja a nemzeti fejlesztési minisztert, hogy az Önkormányzattal egyeztetve vizsgálja meg a 8. számú főút és a 82. számú főút összeköttetésével tervezett, a veszprémi sportlétesítmények megközelítésének javítását is szolgáló útfejlesztés megvalósíthatóságát, továbbá a vizsgálat alapján készítsen javaslatot a beruházás kormányzati támogatással történő megvalósítására és ütemezésére;
Felelős: nemzeti fejlesztési miniszter
Vagyis nem azért lett hirtelen fontos a 82-es Gyulafirátót-Kádárta elkerülő, és a már megépült 8-asba csatlakozó szakasza, mert egyébként minden normális közlekedésfejlesztési stratégia elemi követelménye lenne, hanem mert a város meglévő (Veszprém Aréna) és a még tervezett (beígért) sportlétesítményei megközelíthetőségét javítja.
Hacsak... Hacsak nem arról van szó, hogy szó sincs az eredetileg tervezett Gyulafirátót-Kádárta elkerülőről, hanem egy rövid átkötést építenek a 82-esből valahol a kádártai körforgalom és a Veszprém Aréna között ki a 8-asig??? (Hálásak lennénk pontosabb információért).
Korábban többször rámutattunk (pl. itt, a 2015-ös veszprémi időközi választás ürügyén, amikor uszodát ígért Veszprémnek a kormány, ha "jól" szavaznak a fideszes Némedi Lajosra, de a veszprémiek nem kértek Némediből, és a független Kész Zoltánt szavazták a parlamentbe - egyből ugrott is az uszoda), hogy a településeknek a kormányzat/politika által belengetett/visszavont/újból beígért fejlesztések (mint ez a mostani 8/82-es összekötő) mögött valójában semmilyen racionális és/vagy szakmai megfontolás nincs. A településfejlesztés az egész ország területén politikai célok és szándékok mentén történik. A térségi fejlesztések felelőse az adott választókerület országgyűlési képviselője, ami az ő íróasztalán átmegy, és nem a szemétkosárban landol, abból még lehet valami, és ha a pártközpont is jóváhagyja, a minisztérium már nyithatja a bukszát. Semmilyen komolyan vehető, szakmai fórum által kidolgozott, hosszabb távra érvényes fejlesztési stratégia nincs. Amelyek mégis úgy néznek ki, mintha azok lennének, azok egy tollvonással válnak érvénytelenné, ha a politikai érdekek azt kívánják.
Ezen túlmenően a fejlesztések gyakran semmilyen összefüggésben nem állnak az adott település valós szükségleteivel (Tyukodon, ebben a kétezer lelkes kelet-magyarországi szegény falucskában 11 kilátót építettek 4 év alatt a síkvidéken, mert erre volt uniós pénz. Székesfehérváron az új, tizenöt milliárd közpénzből épülő Videoton-stadion új lelátóinak háromnegyede már szerkezetkész volt, amikor kiderült, hogy állítólagos statikai problémák miatt a 11 éve közpénzből épült főlelátót is el kell bontani. ). A politikai megfontolásokból, a szavazóbázis meggyőzése érdekében végrehajtott (de mindenképpen a saját vállalkozói/politikusi klientúra közpénzből történő gazdagodását szolgáló) látványos, akár több milliárdos fejlesztések időzített bombaként ketyegnek a települések - amelyek gondolkodásmódja gyakorlatilag arra terjed ki, hogy ha ingyen kapjuk, akkor miért ne? - felett. A holnapra, amikor majd rájuk szakad a tényleges helyi igényeket, lehetőségeket, szükségleteket meghaladó látvány- és presztizsberuházások fenntartásának összes terhe, ma senki nem gondol. Miért is, az legyen a következő településvezető gondja.
A 8-as és a 82-es összekötése szerencsére tényleges igényeket elégít ki (ha egyáltalán tényleg erről szól a mostani kormányhatározat, lásd feljebb), és már évek óta nagy szükség lenne rá. Azonban nem árt óvatosnak lenni, látva a projekt eddigi hányatott előzményeit. Várjuk meg szalagátvágást, és amikor az első autó végighajthat rajta.
Koós Gábor