Az aktuális hír: Több száz vonat fog leállni.
Az egyik hírportál már közli is a tabellát:
Most akkor mi van?
Emlékszünk, mekkora társadalmi ellenállást váltott ki fél évtizede a Veszprém-Győr vonal tervezett bezárása. Vasútmentő akciók sokasága indult, a teljes történet ma is megtekinthető képpel és szöveggel a Porva-Csesznek vasúti megálló egykori várótermében. A rendszeresen ismétlődő vasútmentő túrák természetkedvelők és vasútmentők ezreit vonzzák, a legutóbbiról két hete számoltunk be.
Most csak a menetrendet nézve, a 11. számú menetrendi mezőben (a teljes belföldi személyszállítási menetrend letölthető itt) kb, 20 vonat közlekedik a Győr-Veszprém vonalon, ebből kb. 12 érinti Zircet is (a többi jellemzően a Győr-Bakonyszentlászló szakaszon jár).
Nem véletlenül kérte át magát Veszprém megye néhány északi települése Győr-Moson-Sopron megyéhez: Bakonyszentlászlót és környékét (Gic kivételével) jobban vonzották a fejlődési lehetőségek, és igazuk is volt. Az sem véletlen, hogy a győri vasúti elővárosi forgalom Bakonyszentlászlóig tart, többször tapasztaltam, hogy viszonylag (de tényleg csak viszonylag) többen utaztak ingázóként, mint hétköznapokon pl. Zirctől Veszprémig - véleményem szerint az összes eddigi program és kedvezmény ellenére Veszprémnek nincs igazán elővárosi vasúti forgalma Zircig (látott már valaki pl. fel- vagy leszállót Eplény vasútállomáson?) És vajon ki gyalogol le a zirci vasútállomásra, a napi hat, Veszprémbe menő vonathoz, hogy eljusson a Veszprém peremén található pályaudvarra, amikor a zirci városközponti buszmegállótól naponta félszáznál több járat indul a Veszprém városközponti buszpályaudvarra???
Minden ízemben a közösségi közlekedés híve vagyok. Ha csak lehet, vonattal, busszal utazom, és ha barátaimmal Erdélybe tartunk, és ha csak hárman vagyunk, biztos, hogy a vonatot választjuk, nem az autót. De naponta lapáttal hányjuk az adóinkból befizetett húszezreseinket a tűzre, amikor nulla utassal járnak a szerelvények - elégszer volt alkalmam tapasztalni.
A legutóbbi, még az előző kormány által leállított, és azóta is szünetelő Tatabánya- Veszprémvarsány-Pápa vonalra gondolva (már a vasúttérképen sem szerepel, pedig a sínek, a biztosítóberendezések bizony ott vannak...): nem gondolom, hogy a mindent vagy semmit megoldás alkalmazandó minden esetben. A "Cuha-völgyi vasút" ideiglenes műemléki védettségét talán az sem sértené, ha frekventált időpontokban (pl. turisztikai csúcsidőszakok) járnának a vonatok, viszont a gazdaságosság szempontjából vállalhatatlan időszakokban nem. Ennek nyilván számtalan negatív következménye is lenne, és a komfortérzetünk is jelentősen csökkenne, de hát most ilyen időket élünk.
A táblázat szerint 11 vonat áll le a 11. számú Győr-Veszprém vonalon. Ha tippelni lehet, ezek nem elsősorban a győri elővárosi közlekedés részét képező járatokat fogják érinteni, hanem inkább a kisebb forgalmú, veszprémi vonzáskörű járatokat. Remélhetőleg ez nem jelenti majd azt, hogy a Cuha-völgyi vasút hétvégi forgalma is megszűnik.