Zirc Városi Erzsébet Kórház- Rendelõintézet
FÕIGAZGATÓ
Szakmai elõterjesztés és indoklás
Tárgy:
A Zirc Városi Önkormányzat Képviselõ-testület
A Kórházon belüli és kívüli egyeztetések, a Tanuszoda létesítményének megismerését és bejárását
1. Kiindulási állapot
A Tanuszoda jelenlegi tevékenysége – minden megerõltetés nélkül – jelenlegi is tekinthetõ
Le kell szögezni, hogy a Tanuszoda jelenlegi for májában is a kistérségi egészségfejlesztés,
Ezért a Tanuszoda által ellátott feladatnak a lakosságközeli ellátása érték
2. Szakmai koncepció
A Tanuszoda hasznosításának Kórház részérõl megfogalmazott szakmai területei:
a.
A jelenlegi tevékenységgel azonosan, a gyermek- és fiatalkorúak úszásoktatása,
b.
Tercier prevenció = gondozási tevékenység: már kialakult, nem gyógyítható, de tudatos
Az idült (krónikus) betegek minél jobb túlélésének, életminõségük javításának eszköze a
A Tanuszoda színtere lehet ezen betegcsoportok részére szervezett mozgásfoglalkozásoknak, alkalmaknak.
c.
A Kórház jelenleg is biztosít víz alatti torna lehetõséget járóbeteg szakellátás keretében, de
3. Finanszírozási kérdések
A
A 2.b. esetben
támogatással, befogadással, itt az önköltségnek megfelelõ bevétel elérése a cél. Két körülmény
- A gyógyszergyárak hagyományos szakmai kommunikációs tevékenységét jelentõs korlátok közé szorították, több szervezet keres új megoldásokat és stratégiákat a minél sikeresebb piaci szereplés érdekében. Számos gyógyszergyár figyelme a prevenciós tevékenységekre
- Az egészségügyi ágazatba kb. 24 milliárd Ft forrás került átcsoportosításra a TÁMOP
A 3.c. esetben (gyógyító tevékenység) itt természetesen többlet feladat ellátás történik, és társadalombiztosítás felé többlet teljesítmények elszámolására van szükség. A jelenlegi érvényes teljesítmény volument korlát (TVK) ezt nem tenné lehetõvé, viszont a Kistérségi Járóbeteg Szakellátó Központ mûködtetéséhez többlet szakorvosi és nem szakorvosi óraszám, valamint ehhez többlet finanszírozási kapacitás is megjelölésre került a TIOP-2.1.3. konstrukcióban benyújtott sikeres pályázatban.
Ennek mértéke [jelen ismereteim szerint] évi 27 millió Ft, így ebbõl kb. 6-7 millió Ft értékû kapacitás megjelenítése a Tanuszodában zajló tevékenységekre a Tanuszoda esetében jelentõs többlet bevétel képezne, és csak ez a tétel a mûködési költségek komoly hányadát (kb. 60%-át) fedezi.
4. Humánerõforrás igény és háttér
A Tanuszodában jelenleg nincs olyan feladat és funkció, melyet valamilyen formában a Kórház jelenlegi struktúrájában és mûködésében ne lenne képviselve. - A Kórház 5 éve mûködtet terápiás medencét, ennél fogva van tapasztalat és szaktudás uszodatechnika üzemeltetéséhez.
- A Kórház takarító szolgálattal rendelkezik, melynek feladatkörébe a Tanuszoda is integrálható (a mûködés biztonságának növelésével).
- A Kórház pénzügyi és számviteli rendszerébe a Tanuszoda folyamatai beilleszthetõk.
- A Kórházban rendelkezésre áll megfelelõ szaktudás és szakember gárda (jelenleg 6 fõállású gyógytornász, 2 gyógymasszõr), akikre építve a szakmai programban megfogalmazott foglalkozások (tercier színvonalasan szervezhetõk és bonyolíthatók le. Ehhez a szakorvosi háttér és kontroll szintén biztosított.
- A Kórház a komplex Kistérségi Járóbeteg Szakellátó Központ beindításával párhuzamosan és ennek keretei között Kistérségi Ellátásszervezési Központot állít fel, ennek kapacitásába belefér a tanuszodai programok szervezése, koordinálása, támogatása, népszerûsítése. Ezzel a Tanuszoda részére szervezési háttér, megfelelõ adminisztrációs kapacitás biztosítható.
5. Kockázatok
a. Jelenleg nem számszerûsíthetõ teljes bizonyossággal, hogy a Kórházat milyen mértékben terheli meg az új Kistérségi Járóbeteg Szakellátó Központ beindítása – mivel komoly alapterület növekedéssel számolunk, feltétlenül fix költség növekedés prognosztizálható, ennek pontos mértéke becsülhetõ, de csak a gyakorlati tapasztalatok adnak minden kérdésre választ.
b. Még nem ismert a végleges Kormányzati szándék a kórházi (fekvõbeteg) szakellátás sorsát, jövõbeni szervezeti és mûködési feltételeit illetõen – javaslati szinten megfogalmazódott a kórházak egységes állami tulajdonba vétele, illetve az egy megyében mûködõ intézmények egységes, megyei önkormányzati tulajdonba és mûködtetésben vétele is.
c. Felvetõdik, hogy a Veszprém Megyei Önkormányzattal fenntartói társulási szerzõdés alapján a Tanuszoda integrációjához a Veszprém Megyei Önkormányzat elvi hozzájárulása szükséges.
6. Megvalósítás: feladatok, határidõk
Tekintettel a feladat összetettségére, és a kockázati tényezõk által képviselt magas bizonytalansági faktorra, a Tanuszoda integrációja leghamarabb 2012. január 01-ével történhetne meg. (A Kórház szervezete 2011. II. félévben az új Kistérségi Járóbeteg Szakellátó Központ beüzemelésével lesz leterhelve)
Ennek tükrében – a megfelelõ, körültekintõ, valamennyi szempontot részleteiben elemzõ, a megvalósítás lépéseit, költségeit, valamint 2012-re vonatkozó üzleti tervet is tartalmazó – a végleges döntést elõkészítõ elõterjesztés a 2011. szeptember 12-i Képviselõ-testületi ülésen kerülhet napirendre, s ekkor már ideális esetben rendelkezésre állhat a Veszprém Megyei Önkormányzat elvi hozzájárulása is.
7. Epilógus
Idézet a Zirc Városi Erzsébet Kórház-Rendelõintézet Missziós Nyilatkozatából:
„A Zirc Városi Erzsébet Kórház-Rendelõintézet (továbbiakban Kórház) a Zirci kistérség legjelentõsebb, önálló, független egészségügyi szolgáltatója – legfõbb színtere és szervezõje a kistérség alacsony kockázatú, lakosságközeli egészségügyi szolgáltatásainak. A Kórház felelõsséget érez a kistérség, Zirc város és vonzáskörzete 26 000 fõs lakossága egészségben tartásáért (egészségének megõrzéséért), megromlott egészségi állapotának helyreállításáért, romlási ütemének lassításáért, illetve az emberhez méltó eltávozás feltételeinek biztosításáért.”
Meglátásunk szerint a Tanuszoda integrációja, mûködtetése ebbe a küldetésbe szervesen
A fenti javaslat jelen ismereteink szerint rövid távon megoldást jelenthet a Tanuszoda mûködtetésére, a feladat ellátás biztosítására. Le kell azonban szögezni, hogy Zirc városa és Zirc kistérség részére hosszabb távon egy komolyabb, többfunkciós komplexum (tanuszoda, uszoda, strandfürdõ) fejlesztése jelent választ a kor és a lakosság által megfogalmazott igényekre.
Amennyiben a Tanuszodával kapcsolatban megfogalmazott várakozások nem igazolódnak és a Tanuszoda fenntartása, mûködtetése veszélyezteti a Kórház egészségügyi alaptevékenységének biztonságok ellátását, úgy a Tanuszoda bezárását is a lehetõségek között fenn kell tartani.
Zirc, 2011. június 16.
dr. Tótth Árpád
fõigazgató
forrás: www.zirc.hu
Kapcsolódó tartalmak: